La UPC impartirà microcredencials per a la digitalització del sector de la mobilitat a Catalunya

GPS al cotxe amb una ma de conductor
Descarregar

Imatge de rawpixel.com-Freepik

Del metavers als drons com a forma de transport, aquests són alguns dels eixos temàtics de les microcredencials que la UPC impartirà el curs 2023-2024. Serà la primera vegada que la Universitat imparteixi aquest tipus d’estudis previstos per la LOSU i ho farà articulant una oferta de 14 cursos de postgrau de curta durada centrada en l’àmbit de la mobilitat 4.0 i adreçada a professionals. Aquests cursos formen part de les accions formatives finançades pel Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, a través dels fons Next Generation de la Unió Europea.

03/07/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ofereix, a partir de l’octubre, microcredencials, un nou model formatiu de curta durada, més flexible i orientat a la formació al llarg de la vida i el reciclatge professional. És la universitat a Espanya que ha presentat més propostes en la convocatòria d’ajuts de 2022 per a cursos de digitalització i sostenibilitat en el transport i la mobilitat, oberta pel Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation.

Els 14 cursos (microcredencials) en mobilitat 4.0, programats a través de la UPC School, es podran cursar en diferents formats, segons sigui l’estudi: presencial, semipresencial o bimodal. Amb una càrrega lectiva de 15 crèdits ECTS i una durada d’entre quatre i sis mesos, aquests cursos estan orientats a que els professionals adquireixin i millorin les seves competències relacionades amb la digitalització i la sostenibilitat en l'àmbit del transport i la mobilitat, així com la logística, l'operació i el manteniment de les infraestructures vinculades. Una oferta que té l’objectiu d’acompanyar i promoure les transformacions del sector.

L’aplicació del metavers en la mobilitat, la ciberseguretat en xarxes ferroviàries, la robòtica aplicada al transport i la logística, la mobilitat aèria urbana, la digitalització de la mobilitat urbana o del transport de mercaderies, els sistemes de transport intel·ligents, les smart cities i la gestió de la mobilitat, les tecnologies Cloud en el sector, així com la digitalització i la gestió portuàries són alguns dels àmbits d’aquesta oferta formativa, adreçada també a persones en atur i, en determinats cursos, a estudiantat de grau o titulat recentment. En el cas del curs de robòtica aplicada al transport i la logística, s’adreça així mateix a persones titulades en Formació Professional.

La UPC té previst incorporar més microcredencials a la seva oferta formativa, especialment dins les convocatòries del Ministeri per al Desenvolupament de les microcredencials Universitàries a Espanya, en el marc de l’estratègia europea de formació al llarg de la vida i reciclatge professional que preveu la nova Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU).

La modalitat formativa de microcredencials està impulsada des de la Unió Europea per afavorir la inclusió i la igualtat d’oportunitats. S’orienta a facilitar l’adquisició i la millora de coneixements, competències i capacitats necessàries per al desenvolupament personal i professional de manera ràpida, així com l’adaptació a les necessitats del mercat laboral i de l’entorn canviant. La LOSU preveu una estructura modular per la qual cada formació pugui tenir sentit de forma independent i, alhora, acumular-se i combinar-se en credencials més àmplies en el marc d’un itinerari formatiu personalitzat.

Logos del Ministeri de TMAR, del Pla de RTR i dels Fons Next Generation de la UE