Mor el matemàtic Michael Atiyah, doctor 'honoris causa’ per la UPC l'any 2008

Descarregar

Imatge de Sir Michael Atiyah

El britànic Michael Atiyah, considerat un dels matemàtics més rellevants de les darreres dècades, ha mort a l’edat de 89 anys. Entre les nombroses distincions que va rebre al llarg de la seva carrera destaquen la Medalla Fields (1966) i el Premi Abel (2004), els dos màxims honors en el camp de les matemàtiques. També va ser condecorat amb l'Ordre del Mèrit del Regne Unit.

15/01/2019

El professor Sir Michael Atiyah (Hampstead, Regne Unit) va desenvolupar la seva carrera principalment a les universitats d’Oxford i de Cambrige, on va crear teories que s’apliquen a la topologia i va aprofundir en la interacció entre les matemàtiques i la física. Va col·laborar, a més, amb eminents matemàtics com ara Raoul Bott, Friedrich Hirzebruch i Isadore Singer, amb qui va crear el Teorema de l’Índex Atiyah-Singer. Aquest treball, amb el qual van obtenir el Premi Abel l’any 2004, va propiciar noves formes d'entendre l'estructura i la dinàmica de l'Univers i va obrir nous camps en la teoria quàntica.

En reconeixement a la seva brillant trajectòria, la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) va investir el científic Michael Atiyah com a doctor honoris causa el 25 d’abril del 2008, a proposta de la Facultat de Matemàtiques i Estadística. En l’acte, Sebastià Xambó, actualment professor emèrit de la UPC, va actuar com a padrí i va pronunciar l’elogi als mèrits del professor, subratllant “algunes de les virtuts d’una ment prodigiosament fecunda i clara”. En el seu discurs d'investidura, Atiyah va fer una disertació sobre el llenguatge de les matemàtiques, sobre la seva universalitat i sobre la seva evolució al llarg dels segles d'història de la civilització, fins arribar als més destacats matemàtics de l'actualitat. Així mateix, va parlar dels símils entre el llenguatge natural i el llenguatge matemàtic.

El científic va ser professor honorífic a l’Escola de Matemàtiques de la Universitat d’Edimburg des del 1997, president de la Royal Society de Londres a la dècada dels 90, un dels principals impulsors de la Societat Matemàtica Europea, i president del Congrés Europeu de Matemàtiques que va tenir lloc a Barcelona l’any 2000. Autor d’una prolífica i reconeguda obra, entre llibres de matemàtiques, assajos i visions sobre alguna qüestió científica, Atiyah també va ser un gran defensor del diàleg entre cultures.