Pacients amb lesió medul·lar provaran un robot híbrid, en el disseny del qual hi ha participat la UPC

exoesquelet ABLE en acció

Prova de l'exoesquelet ABLE en un pacient

Els pacients amb lesió medul·lar de l'Hospital Nacional de Parapléjicos de Toledo provaran, en unes setmanes, un robot híbrid per començar a caminar. El robot ha estat desenvolupat per aquest centre hospitalari, juntament amb la UPC, el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i l'Institut Guttmann de Barcelona, en el marc del projecte TAILOR. El nou sistema modular robòtic i neuroprotèsic integra l'estimulació elèctrica funcional en un exoesquelet per proporcionar els beneficis d'una teràpia híbrida a l'usuari.

09/02/2022

El Laboratori d’Enginyeria Biomecànica (BIOMEC) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), que forma part del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB), participa, juntament amb la Unitat de Biomecànica de l'Hospital Nacional de Parapléjicos (HNP) , el Grup de Neurorehabilitació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i l'Institut Guttmann de Barcelona, en el projecte TAILOR, l'objectiu del qual és el desenvolupament de sistemes modulars robòtics i neuroprotèsics personalitzables per a l'assistència de la marxa de pacients amb lesió medul·lar. En la reunió anual d'aquest consorci científic i tecnològic, que ha tingut lloc el 7 de febrer, a l'HNP, i en la qual científics i enginyers han compartit els avenços realitzats en el projecte, s'ha presentat una nova neuropròtesi modular que aplicarà la tècnica d'estimulació elèctrica funcional, d'acord amb la fase la marxa en què es trobe usuari.

La neuropròtesi anirà integrada en un exoesquelet anomenat ABLE per implementar una teràpia híbrida durant el procés de rehabilitació de la marxa del pacient. El projecte TAILOR també inclou la creació de simulacions de la biomecànica de la marxa. La idea és predir la configuració òptima del robot híbrid per a la rehabilitació personalitzada de cada usuari. L'ABLE ha estat dissenyat per la spin-off ABLE Human Motion, sorgida del mateix BIOMEC.

El concepte de 'Disseny Centrat a l'Usuari' és present de manera transversal durant el desenvolupament d'aquestes tecnologies. A més, s'han creat mètriques que permeten analitzar i avaluar la marxa de cada pacient de manera individualitzada. Durant la reunió s'ha planificat l'última fase d'experimentació amb el robot híbrid, que s'executarà, a finals de febrer o començaments de març, en persones amb lesió medul·lar a l'HNP i també en persones amb ictus a les instal·lacions de l'Institut Guttmann de Barcelona.

El projecte, finançat pel Pla Nacional d'R+D del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, el fons Europeu de Desenvolupament Regional i l'Agència Estatal d'Investigació,  integra tres subprojectes. L’HNP, centre que depèn del Servei de Salut de Castella-la Manxa, coordina el projecte global i lidera la primera de les tres parts de la iniciativa, en què també participa l'Institut Guttmann de Barcelona. La segona part del projecte és desenvolupada pel Grup de Neuro-Rehabilitació de l'Institut Cajal del CSIC, mentre que la tercera l'ha dut a terme el Laboratori d’Enginyeria Biomecànica (BIOMEC) de la UPC, on participa com a investigador principal i coordinador l'investigador Josep Maria Font.