Hugues de Riedmatten, de l’ICFO, i l’estudi HArquitectes, format per professors de la UPC, Premis Ciutat de Barcelona

Imatge de l'acte de lliurament dels Premis Ciutat de Barcelona

Descarregar

Hugues de Riedmatten, reconegut amb el Premi Ciutat de Barcelona 2017 en Ciències Experimentals

Descarregar

Els membres de l'estudi HArquitectes, reconeguts amb el premi Ciutat de Barcelona 2017 en Arquitectura i Urbanisme

L’Ajuntament de Barcelona ha reconegut amb el Premi Ciutat de Barcelona 2017 en Ciències Experimentals i Tecnologia al professor ICREA Hugues de Riedmatten, de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) –institut universitari de recerca adscrit a la UPC–, i a l’estudi HArquitectes en la categoria d’Arquitectura i Urbanisme, format per Josep Ricart i Roger Tudó, professors de l’ETSAV; Xavier Ros, professor de l’ETSAB, i l’alumni de l’ETSAV, David Lorente.

12/02/2018

El professor ICREA Hugues de Riedmatten, de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) –institut universitari de recerca adscrit a la UPC–  ha estat guardonat amb un dels Premi Ciutat de Barcelona 2017 pel treball Photonic quantum state transfer between a cold atomic gas and a Crystal, publicat a la revista Nature, amb el qual ha demostrat per primer cop que és possible la transmissió d’un bit quàntic mitjançant un sol fotó entre dos nodes de diferent naturalesa física. Això obre la porta a una xarxa de telecomunicacions més segura, compatible amb la infraestructura actual de fibra òptica.

El científic i el seu equip han aconseguit la primera demostració d'un enllaç simple en una xarxa d'informació quàntica híbrida utilitzant com a nodes quàntics un núvol fred d'àtoms i un cristall alterat, i fotons individuals com a portadors d'informació. L'assoliment mostra que és possible construir una xarxa híbrida quàntica amb elements heterogenis, que és totalment compatible amb la infraestructura actual de telecomunicacions de fibra òptica.

Les xarxes d'informació quàntica (constituïdes per nodes quàntics de matèria i canals de comunicació quàntica) obriran una nova via de tecnologies disruptives, permetent així aplicacions com la transmissió de dades perfectament segura, el processament millorat de dades a través de computació quàntica distribuïda o aplicacions avançades de sincronització de rellotges, entre d'altres.

HArquitectes, Premi Ciutat de Barcelona en Arquitectura i Urbanisme
El premi d'Arquitectura i Urbanisme ha recaigut en l'estudi vallesà HArquitectes per la reforma de l’edifici Lleialtat Santsenca, situat al carrer d’Olzinelles de Barcelona. Fundat l’any 2000 a Sabadell, l’estudi està dirigit per quatre arquitectes: David Lorente, Josep Ricart, Roger Tudó i Xavier Ros. Titulats a l'Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) entre el 1998 i el 2000, Ricart i Tudó són professors de projectes i tecnologia, respectivament, a l’ETSAV. Ros, per la seva banda, és professor de projectes a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB).

El jurat ha destacat el seu treball per “l’acurat equilibri entre la intervenció nova i l’edifici existent, gràcies a un projecte dinamitzador, honest en el tractament dels materials i fet des de criteris de sostenibilitat ambiental”.

La seva obra ja ha merescut diversos reconeixements —tant per edificis construïts com en concursos d'idees— i la publicació en mitjans nacionals i internacionals. També han estat seleccionats en diferents exposicions i convidats com a conferenciants a diferents països.

L’acte de lliurament dels Premis Ciutat de Barcelona 2017 ha tingut lloc el 15 de febrer, a les 18 hores, al Saló de Cent de Barcelona, en un acte presidit per l’alcaldessa, Ada Colau.

Noticia relacionada: