Process Talks i Mapsi Photonics, ‘spin-off’ de la UPC, i Qbeast, del BSC-CNS, participen en un fòrum d’inversió

Descarregar

El Fòrum d’Inversió Seed Deep Tech Barcelona ha reunit grups inversors i empreses emergents ‘deep tech’ d’universitats i centres de recerca

Descarregar

L'empresa Mapsi Photonics ha estat presentada per David Cardador, investigador de l'INTE

Descarregar

Cesare Cugnasco, investigador del BSC, durant la presentació de QBeast, 'spin-off' del BSC

Les ‘spin-off’ sorgides de la UPC Process Talks i Mapsi Photonics, i Qbeast, del BSC-CNS, han participat en el Fòrum d’Inversió Seed Deep Tech Barcelona, que ha reunit grups inversors i empreses emergents ‘deep tech’ d’universitats i centres de recerca.

18/10/2021

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, conjuntament amb cinc universitats catalanes –la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) – i amb Esade BAN, la xarxa de business angels promoguda per Esade Alumni, han celebrat, el 13 d’octubre, el Seed Deep Tech Barcelona, el primer fòrum d’inversió adreçat a start-up ‘deep tech’. Aquestes empreses de nova creació basades en ciència i tecnologia es caracteritzen per requerir períodes de desenvolupament i inversions superiors a la resta abans d’arribar al mercat.

Al fòrum, set spin-off sorgides d’universitats i centres de recerca han presentat els reptes i solucions per a les quals treballen. Entre elles, dues sorgides de la UPC: Process Talks i Mapsi Photonics.

Josep Carmona, investigador del Departament de Ciències de la Computació de la UPC, ha presentat Process Talks , una spin-off que té com a objectiu acompanyar la transformació digital de les petites i mitjanes empreses automatitzant i simplificant els processos operatius a partir de tecnologia natural language processing i machine learning. Per la seva banda, l'investigador David Cardador, de l'Institut de Tècniques Energètiques (INTE), ha introduït Mapsi Photonics, una solució que detecta gasos bioquímics mitjançant una plataforma patentada de silici, desenvolupada amb una tecnologia de fotònica infraroja amb filtres altament selectius. Una de les aplicacions més importants és el control de la qualitat de l’aire a espais interiors amb sensors de gasos òptics.

També hi ha participat Cesare Cugnasco, amb l'spin-off Qbeast, del Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomutación (BSC-CNS), que ha desenvolupat una tecnologia que permet a les empreses fer una anàlisi de dades més ràpida i econòmica. A través d’un emmagatzematge i processament de dades amb un enfocament innovador, analitzen només aquelles considerades imprescindibles per a l'empresa.

Al fòrum es van presentar cinc spin-off més, sorgides d’universitats i centres de recerca de Catalunya: AIGecko, ColorSensing, Cooling Photonics i Lucid Technologies. Més de la meitat de les empreses participants han passat pel Programa de Preacceleració de Barcelona Activa, un servei d’acompanyament a la posada en marxa de projectes emprenedors d’alt impacte tecnològic, o bé per la incubadora MediaTIC, al 22@, especialment destinada a aquesta tipologia de start-up. Alguns dels projectes també han participat al programa universitari ‘De la ciència al mercat’ que ajuda a transferir els coneixements al sector empresarial.

Posicionament europeu i mirada a futur
La iniciativa d’aglutinar en un mateix espai start-up ‘deep tech’ i l’ecosistema inversor (business angels, empreses de capital risc, corporate venturing) té com a finalitat incentivar la viabilitat d’aquests projectes i és una mostra de l’aposta de Barcelona per donar suport a empreses emergents que responen als reptes globals actuals, com ara aspectes climàtics, d’eficiència energètica, de competitivitat empresarial, industrials i alimentaris, entre d’altres.

Barcelona vol esdevenir un referent en l’àmbit deep tech europeu. Les entitats impulsores d’aquest fòrum, conscients del posicionament actual –un 13% de les start-up de la ciutat són d’aquest sector, un dels percentatges més alts a Europa, segons el darrer informe Startup Heatmap EU– i de la rellevància d’aquestes empreses per la seva influència en la generació i consolidació d’activitat econòmica i ocupació de qualitat, la retenció i concentració de talent i l’atracció d’inversió estrangera, fan una clara aposta per sumar esforços i promoure aquest ecosistema.