Professorat i estudiantat de la UPC-ETSAB apliquen el seu talent en crear un campus universitari més verd i inclusiu

Panoràmica del Campus Sud. Imatge: COAC

Reivindicar un campus universitari més habitable, que afavoreixi la relació entre estudiantat i població en general, ha estat l'objectiu de la festa de cloenda de la Setmana de l’Arquitectura, coorganitzada per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC i impulsada pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), i que ha tingut lloc el 16 de maig al Campus Diagonal Sud de Barcelona.

14/05/2021

Tallers de construcció per generar ombres amb materials reciclats, tallers d’accessibilitat per experimentar les dificultats d’accedir a un habitatge amb cadira de rodes o antifaç, o plantada d’arbres per tenir un campus més verd i habitable. Aquestes són algunes de les activitats incloses a la festa de cloenda de la Setmana de l’Arquitectura, que s'ha fet al Campus Diagonal Sud de Barcelona –en el creuament entre els carrers Pau Gargallo i Pascual i Vila– el 16 de maig passat, coorganitzada per l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC).

La finalitat de la jornada era reivindicar un campus universitari més habitable, que afavoreixi la relació entre estudiantat universitari i població en general, un espai on es pugui estudiar, viure i treballar a la vegada. Així, les activitats de la festa han posat l’accent en aquells aspectes que milloren l’accessibilitat i l’habitabilitat del campus.

Experimentar amb materials reciclats i plantada d'arbres
Al llarg del matí, s’han organitzat diversos tallers d’experimentació per avançar cap a un entorn més amigable. En aquest context, professorat i estudiantat de l’ETSAB han dut a terme una sèrie de tallers de construcció per generar ombres a partir de materials reciclats. L’activitat s'ha basat en l’assignatura Tecnologies de Baix Cost del grau en Estudis d’Arquitectura de l’ETSAB, que aprofundeix en el coneixement constructiu de materials de fàcil accés i proximitat per donar resposta a espais per viure amb confort, en aquest cas generant ombres per a un espai més agradable, tan per al campus com per a les escoles del districte de Les Corts.

Un dels objectius de la festa era impulsar la ‘naturalització’ del campus universitari. Per aquest motiu, una de les activitats centrals ha estat una plantada d’arbres, una activitat que ha comptat amb la participació del l'estudiantat del grau en Paisatgisme, que ha estat treballant una proposta per a la renaturalització del Parc de la Bederrida, millorant la seva permeabilitat i accessibilitat. La plantada d'arbres s'ha realitzat en aquest parc ubicat entre els carrers Pau Gargallo, Martí i Franquès, Baldiri i Reixach i Pascual i Vila, un espai que portarà el nom del poeta i arquitecte Joan Margarit, tal com van anunciar la UPC, la Universitat de Barcelona (UB) i l'Ajuntament de Barcelona el passat mes d'abril.

La cloenda de la festa ha anat a càrrec de Joan Ramon Riera, regidor del districte de Les Corts, i de l’arquitecte Estanislau Roca, professor emèrit de l’ETSAB.

La festa ha estat organitzada pel Grup d’Arquitectes de Les Corts del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), amb el suport de l’ETSAB, l’Ajuntament de Barcelona, el Grup Obert d’Arquitectura i Accessibilitat i el Museu de Matemàtiques de Catalunya. Amb aquesta jornada ha conclòs la cinquena edició de la Setmana de l’Arquitectura, impulsada pel COAC i en el marc de la qual, del 6 al 16 de maig, s'han organitzat 10 festes d’arquitectura, una per cadascun dels districtes de la ciutat.