Descarregar

Un personatge virtual guia al pacient en la rehabilitació

Descarregar

Les aplicacions multimèdia es poden seguir tant en la pantalla de l'ordinador com a través d'unes ulleres de realitat virtual

Descarregar

Diferents sensors registren els moviments de la persona per tal de verificar que els exercicis es realitzen de manera correcta

Investigadors de la UPC, en col·laboració amb l’Associació Diversitat Funcional d’Osona (ADFO), han desenvolupat dues aplicacions multimèdia destinades a la rehabilitació motriu i cognitiva de persones amb diversitat funcional, principalment pacients que han sofert un ictus.

03/09/2019

Es calcula que una de cada sis persones patirà un ictus al llarg de la seva vida, una interrupció sobtada del flux sanguini en una part del cervell o la ruptura d’una artèria o vena cerebral, afeccions que poden provocar lesions irreparables. De fet, l’ictus està considerat el principal responsable de la discapacitat física en persones adultes i la segona causa de deteriorament cognitiu. És per això que actuar de forma eficaç davant dels símptomes de la malaltia és cabdal per minimitzar els seus efectes.

Ara, investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) fan un pas endavant per a la recuperació motriu i cognitiva d’aquests pacients amb el desenvolupament d’un innovador projecte de realitat virtual. Es tracta de dues aplicacions multimèdia dissenyades pels investigadors Jordi Torner i Francesc Alpiste, del Laboratori d’Aplicacions Multimèdia (LAM) vinculat al Departament d’Enginyeria Gràfica a l’Enginyeria(DEDG),  i Gil Serrancolí, del Simulation and Movement Analysis Lab (SIMMA Lab) del Departament d’Enginyeria Mecànica. El projecte ha comptat amb la col·laboració de diversos estudiants que han contribuït a fer realitat la iniciativa amb els seus treballs de fi de grau, així com amb el suport de l’empresa VISYON.

Rehabilitació motriu i cognitiva
Les dues aplicacions multimèdia desenvolupades pels investigadors de la UPC, vinculats a l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE), se centren en la rehabilitació dels aspectes motrius i cognitius, respectivament. Pel que fa a la rehabilitació motriu, l’aplicació guia al pacient en la realització dels exercicis de rehabilitació a través d’un avatar o personatge virtual. Diversos sensors permeten seguir els moviments de la persona, alhora que es fa una anàlisi cinemàtica (càlcul d’angles i mesura de l’asimetria), que permet verificar si s’estan seguint de forma correcta els moviments indicats per l’avatar. Aquesta aplicació es pot visualitzar tant en una pantalla d’ordinador com a través d’unes ulleres de realitat virtual. Els resultats s’emmagatzemen en una base de dades per tal que l’equip de fisioterapeutes les pugui interpretar. La interfície gràfica de l’aplicació ha estat desenvolupada pel LAM, mentre que el SIMMA Lab s’ha encarregat de la integració del sistema de captura.

Pel que fa a la rehabilitació cognitiva, els investigadors del LAM han creat una aplicació que simula la compra en un supermercat mitjançant un entorn de realitat virtual immersiu. D’aquesta manera, el pacient entrena les capacitats cognitives principals (memòria, coordinació i atenció) d’una manera amena, en un entorn habitual de la vida quotidiana.

Aplicació pràctica
Professionals de l’Associació Diversitat Funcional d’Osona (ADFO) han assessorat els investigadors del projecte pel que fa a les afectacions físiques i cognitives associades a la malaltia i han seleccionat els exercicis a desenvolupar tenint en compte paràmetres com els angles de mobilitat o la informació a recollir i valorar.

El treball desenvolupat en aquesta primera fase va donar pas el mes de maig passat a una prova pràctica de la tecnologia amb persones afectades per un ictus, una sessió que va servir per copsar aspectes com la comprensió del funcionament de les aplicacions per part dels pacients o la dificultat dels exercicis plantejats. Ara, els investigadors es troben en fase de valorar aquesta informació per tal de millorar les aplicacions. Així mateix, està previst realitzar una segona prova pràctica per acabar de perfeccionar la tecnologia abans de la transferència al mercat.