Sessió sobre Fractus, pionera en l'ecosistema Deep Tech i creadora de la tecnologia d’antenes dels telèfons d'arreu del món

Portada del llibre sobre l'empresa 'Fractus, el ave fénix. La trepidante historia de un largo viaje emprendedor', de Rubén Bonet
Descarregar

Cartell amb imartge de Rubén Bonet i el títol el llibre
Descarregar

Cartell amb imatge de Rubén Bonet i el títol del llibre

Carles Puente, cofundador de Fractus i professor de la UPC

Retrat de Carles Puente, cofundador de Fractus i professor de la UPC

Un moment de la sessió, durant el torn d'intervencions del públic assistent

Un moment de la sessió, durant el torn d'intervencions del públic assistent

El 26 d’abril, els cofundadors de Fractus, Rubén Bonet, actualment el director executiu (CEO), i Carles Puente, professor de l’ETSETB i anteriorment el director de tecnologia (CTO), han explicat la història d'aquesta empresa, creada com a 'spin-off' de la UPC. Una de les grans fites va ser aconseguir que els mòbils no tinguessin antenes externes. L’acte, obert a tothom i organitzat en el marc del Fractus-UPC Deep Tech Hub, ha finalitzat amb una sessió de 'networking' sobre emprenedoria.

26/04/2023

La Sala de Juntes del Rectorat de la Universitat Politècnica de Catalunya -BarcelonaTech ha estat l’escenari de la sessió dedicada a l’experiència de Fractus, una de les primeres spin-off creades a la UPC, que ha tingut lloc el 26 d’abril amb la participació dels dos fundadors de l’empresa: Rubén Bonet, director executiu (CEO) de Fractus, i Carles Puente, professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC, soci de l’empresa i, anteriorment, el director de tecnologia (CTO) durant nou anys, que han explicat els avatars que van viure i els entrebancs que van superar per defensar la tecnologia creada enfront de les grans empreses del mercat de les telecomunicacions.

Durant la sessió, que ha tingut  lloc amb motiu de la celebració de la Diada de Sant Jordi, Rubén Bonet ha presentat el seu llibre 'Fractus, el ave fénix. La trepidante historia de un largo viaje emprendedor', en el qual explica el camí recorregut per aquesta spin-off UPC fins a arribar a l’èxit.

Actualment, Fractus és una companyia especialitzada en la monetització de la tecnologia en diferents indústries, com per exemple en l’Internet de les coses. Va ser pionera en el desenvolupament de tecnologia d’antenes internes per a telèfons mòbils, tauletes i altres dispositius que es connecten sense fils mitjançant connectivitat cel·lular i multibanda, així com en antenes per les torres de telecomunicacions.

La spin-off es va crear a partir de la recerca i el desenvolupament d'antenes inspirades en formes fractals sobre les quals treballava l’equip liderat pel professor i investigador Carles Puente dins del grup d'Enginyeria Electromagnètica i Fotònica, al Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions de la UPC. Posteriorment, i aplicant la ciència de la geometria i les matemàtiques, Fractus va aconseguir crear una tecnologia que millorava l’eficiència de les antenes, a l’hora que permetia la reducció de la mida de les antenes amb unes òptimes funcionalitats multibanda.

La primera patent d'invenció sobre antenes fractals per a comunicacions mòbils va ser presentada el maig del 1995 pel professor Carles Puente. El 1999, Fractus es va constituir com a empresa. Des d’aleshores, ha creat una potent cartera de més de 120 patents relacionades amb les tecnologies d'antenes d’àmbit internacional.

El finançament ha estat clau en la història de l’empresa, i Rubén Bonet i Carles Puente compartiran consells i aprenentatges i, en particular, parlaran sobre la internacionalització cap a Corea i la Xina i sobre la batalla per la defensa de les seves patents en els jutjats de Texas, als Estats Units.

L'acte, obert a tothom, ha finalitzat amb una sessió de networking amb la comunitat emprenedora de la UPC.

Foment de l’emprenedoria
Donar a conèixer experiències emprenedores és una de les accions del Fractus-UPC Deep Tech Hub, l’aliança entre l’empresa i la Universitat per fomentar el talent i la creació d’empreses que aportin solucions disruptives, basades en avenços científics o tecnològics i que donen resposta a reptes globals.