Signat un conveni amb Fundesplai per fomentar vocacions tecnològiques i educació en valors

Daniel Crespo i Cristina Rodríguez, en l'acte de signatura del conveni
Descarregar

Daniel Crespo i Cristina Rodríguez, en l'acte de signatura del conveni

La UPC i Fundesplai han signat, el 6 de juliol, un conveni per impulsar iniciatives de foment de les vocacions STEAM entre l’alumnat d’escoles i instituts i infants i joves dels centres d’esplai, casals i colònies. Les primeres accions són dos camps tecnològics per a joves que es faran aquest mes de juliol: un camp d’Intel·ligència Artificial (del 10 al 16 de juliol) i un camp de drons (del 17 al 23 de juliol).

06/07/2023

Daniel Crespo, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), i Cristina Rodríguez, directora general de Fundesplai, han signat, el 6 de juliol, un conveni de col·laboració per promoure iniciatives conjuntes de caràcter educatiu adreçades a infants i joves per fomentar les vocacions tecnològiques i l’educació en valors. L’acte de signatura ha tingut lloc al Rectorat de la UPC, a Barcelona. Les primeres d’aquestes accions són dos camps tecnològics per a joves que es faran aquest mes de juliol: un camp d’Intel·ligència Artificial (del 10 al 16 de juliol) i un camp de drons (del 17 al 23 de juliol).

En el marc del conveni, les dues organitzacions es comprometen també a promoure les relacions de caràcter acadèmic, científic i professional, fomentar el debat i l’intercanvi d’experiències i impulsar projectes i iniciatives conjuntes.

Entre les accions previstes en el conveni es troba la promoció de les vocacions STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques, per les seves sigles en anglès) entre l’alumnat de primària, secundària i batxillerat, així com entre infants i joves dels centres d’esplai, casals i colònies a través de tallers, xerrades inspiradores visites.

En aquest àmbit també està previst compartir recursos i estratègies pel desenvolupament d’aquestes accions amb perspectiva de gènere, trencant estereotips i rols de gènere i fer visibles nous referents femenins.

El conveni també contempla desenvolupar una cultura d’implicació entre la comunitat universitària en aquestes accions i facilitar a l’estudiantat la possibilitat de col·laborar i formar-se en el món del lleure educatiu.

Finalment, les dues institucions, amb un fort arrelament al Baix Llobregat, també contemplen poder col·laborar en promoure la comarca com un pol d’innovació global amb iniciatives d’arrel local.

Daniel Crespo, rector de la UPC, ha valorat la col·laboració com “un nou projecte il·lusionant, perquè ambdues entitats compartim el mateix propòsit: construir un món sostenible i just des de l’arquitectura, l’enginyeria, la ciència i la tecnologia, donant el protagonisme a les persones joves, i alhora atraure talent femení als estudis STEAM".

Per la seva banda, Cristina Rodriguez, directora general de Fundesplai, ha destacat: “Les dues institucions compartim la voluntat d’impulsar iniciatives innovadores amb vocació social i de sostenibilitat i ara amb aquest conveni podrem sumar esforços en diferents àmbits com la formació, la promoció de vocacions o la divulgació de la tecnologia i l’educació en valors, especialment entre les persones joves”.

Camps d’Intel·ligència Artificial i drons
La primera de les iniciatives en què col·laboraran les dues institucions són dos camps tecnològics per a joves que es desenvoluparan aquest estiu i que també comptem amb la col·laboració d’El Periódico. Aquests camps combinen tallers a càrrec d’investigadores i investigadors de la UPC amb activitats d’educació en valors i una part lúdica (vela, paddle surf, piscina...).

El primer d’aquests camps se centrarà en la Intel·ligència Artificial (IA) i tindrà lloc entre el 10 i el 16 de juliol a Centre Esplai (El Prat de Llobregat). La part de tallers tecnològics estarà coordinada per la catedràtica en Intel·ligència Artificial Karina Gibert, directora del centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI-UPC).

Durant la setmana, els i les joves coneixeran què és la IA i les aplicacions intel·ligents amb què interactuem cada dia, i aprofundiran en els aspectes ètics i els riscos associats a les aplicacions d’Intel·ligència Artificial; aprendran les principals especialitats de la IA i aprofundiran en el funcionament d'aplicacions d’intel·ligència artificial de l'àmbit del processament de la veu, la lingüística computacional, la ciència de dades o la robòtica; aprendran a entrenar sistemes d'aprenentatge no supervisat, a fer aplicacions com recommenders i a analitzar l'impacte social de la Intel·ligència Artificial, i podran fer d'investigadors i d’investigadores a partir de models desenvolupats d'IA.

El segon camp tindrà com a centre d’interès els drons i es farà entre el 17 i el 13 de juliol a Centre Esplai (El Prat de Llobregat). La part de tallers tecnològics estarà coordinada per Miguel Valero, catedràtic d'Arquitectura de Computadors de l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) de la UPC i investigador del DroneLab, ubicat al Campus del Baix Llobregat de la UPC, on també s’oferirà als participants una visita a les seves instal·lacions.

Durant la setmana, els i les joves descobriran la breu història dels drons, les seves funcions i aplicacions espectaculars com la dels minidrons que ajuden a les abelles a pol·linitzar o que són fonamentals per combatre plagues; desenvoluparan aplicacions amb Python per guiar el vol de drons petits a través de botons, gestos de la cara, moviments de les mans, ordres de veu o fer que puguin detectar colors. També gaudiran d’un taller al DroneLab de la UPC, el laboratori de recerca de drons, on podran fer volar drons de grans dimensions.

Totes les activitats dels camps treballaran de manera transversal l’educació en valors com la solidaritat, el vessant social de la tecnologia o la cooperació, entre d’altres.