Terrassa visibilitza el paper de les dones en la ciència i la tecnologia al Congrés WSCITECH19

Descarregar

Cartell del Congrés 'Dones, Ciència i Tecnologia'

Terrassa acull els dies 6 i 7 de març el Congrés WSCITECH19 (Dones, Ciència i Tecnologia), que han organitzat conjuntament l’Ajuntament de Terrassa, la UPC i l’Escola Universitària d’Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (EUIT), amb la col·laboració de la Societat Catalana de Tecnologia (SCT-IEC). Un dels principals objectius del congrés és fer arribar a la societat i a les futures generacions dades sobre la situació de les dones en els àmbits de la comunicació, la salut i els entorns científic i tecnològic al llarg de la història. El Congrés permetrà, a més de compartir coneixement, fer propostes sobre el paper de les dones en el futur més immediat.

06/03/2019

En vigílies del Dia Internacional de la Dona, la ciutat de Terrassa acull el Congrés Dones, Ciència i Tecnologia (WSCITECH19). En uns moments en què el paper de la dona s’està reivindicant en tots els àmbits, les entitats organitzadores d’aquest congrés singular a tot l’Estat volen contribuir a posar en valor les aportacions de dones que treballen en l’àmbit de la ciència, la tecnologia i la salut. Segons explica Núria Salán, professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia i membre dels comitès organitzador i científic del Congrés, “des de l’organització del Congrés volem fomentar l’accés i la participació de les noies i dones al desenvolupament científic i tecnològic, tot incorporant la perspectiva de gènere en totes les esferes dels àmbits acadèmics, educatius i socials”.

El congrés WSCITECH19 arrenca el dia 6 de març a les 9 h, amb la benvinguda institucional per part de l’alcalde de Terrassa, Alfredo Vega; el director de l’ESEIAAT, Xavier Roca; la directora de l’Escola Universitària d’Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (EUIT), Montserrat Comellas, i el coordinador de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC, el professor Jordi Morató, acompanyats de la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Núria Balada.

Protecció digital per a dones víctimes de violència masclista
A les 10 h tindrà lloc la conferència de Selva Orejón, experta en protecció de la identitat digital i la reputació online a la xarxa aplicada en l’àmbit de les dones. Orejón explicarà amb exemples la incidència negativa d’Internet i de les xarxes socials en la vida de les dones maltractades o de víctimes de violència masclista que, a conseqüència dels fets que han patit, han esdevingut protagonistes mediàtiques involuntàries. També explicarà com Internet ha esdevingut una eina que serveix per utilitzar, de manera masclista i amb finalitats comercials, la imatge de milers de dones sense que els autors de les pàgines on apareixen demanin cap tipus de permís per utilitzar-la.

Al llarg dels dies 6 i 7 de març tindran lloc, a les instal·lacions del Vapor Universitari de Terrassa, tot un seguit de sessions simultànies en què es mostraran experiències i es debatran qüestions relacionades amb la temàtica del Congrés, distribuïdes en quatre àmbits: ciència, tecnologia, salut i comunicació. En total s’han presentat al WISCTECH19 68 ponències provinents de centres i entitats de tot l’Estat.

Conversa entre pioneres
El 7 de març, a les 10.30 h, quatre dones pioneres explicaran quines dificultats van trobar abans, durant i després dels seus estudis, al llarg de la seva carrera professional, i també recordaran com van afrontar els obstacles i els prejudicis que generava veure una dona exercint una professió en un entorn que en el seu temps en actiu era majoritàriament masculí. Les protagonistes d’aquesta conversa seran les enginyeres Josefina Maillo i Ascensió Riva, catedràtiques jubilades de la UPC-ESEIAAT –les dues primeres dones titulades en enginyeria a la ciutat de Terrassa–, Paloma González, una de les primeres dones arqueòlogues, i Bàrbara Roller, infermera i terapeuta ocupacional.

Sandra Uve i les superdones-superinventores
Com a cloenda del Congrés, el dia 7 a les 18.30 h, a l’Auditori del Conservatori Municipal de Terrassa (Pg. Ernest Lluch, 1) la il·lustradora, guionista i escriptora Sandra Uve impartirà la conferència 'Superdones: reinventant el món'. Sandra Uve és autora de les novel·les gràfiques ‘621 km’, ‘Los Juncos’, ‘Hora zulú’ i del llibre ‘Posa’m la mà aquí’.  Ha treballat, escrit i il·lustrat per a desenes de mitjans de comunicació a premsa escrita, ràdio i televisió. La seva obra ha estat exposada a Barcelona, Sant Sebastià i Madrid. L’exposició itinerant ‘Super Women, Super Inventors’, produïda per la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona, s'exhibeix per tota la província de Barcelona des de l’any 2017. Sandra Uve acaba de publicar el seu darrer llibre ‘Supermujeres, Superinventoras’ on recull evidències de més de noranta dones de tots els temps que van patentar els seus invents i que, tot i que són elements quotidians en la nostra vida, mai han estat relacionats amb les seves autores.

Després de la conferència de Sandra Uve, es lliuraran, en un acte institucional, els premis del Concurs de Cartells del 8 de març, convocat per la regidoria de Polítiques de Gènere de l’Ajuntament de Terrassa.

El Congrés WSCITECH19 compta amb la col·laboració de les empreses ESSITY, HP, Schneider, FIBRACA i Vincolor.