La UPC, al Festival de la Ciència de Barcelona

Aquest cap de setmana, els dies 9 i 10 de juny, tindrà lloc al Parc de la Ciutadella de Barcelona el Festival de la Ciència, la gran trobada anual que apropa la recerca i la innovació a la ciutadania. En la seva dotzena edició, el Festival amplia l’oferta d’activitats, s’estén en el temps i s’adreça a un públic més ampli.

07/06/2018

En el marc del Festival de la Ciència, el Parc de la Ciutadella es torna a convertir en un gran laboratori científic i tecnològic amb 230 activitats per a totes les edats, organitzades per centres de recerca, universitats, empreses, associacions i altres participants, entre els quals s’inclou la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). L’objectiu del Festival és acostar la ciència a la ciutadania a través d’espectacles, jocs, tallers, experiments i moltes altres activitats, que tracten temàtiques tan diverses com les partícules fonamentals, les molècules, la biosfera o el sistema solar.

La UPC participa en una quinzena d’activitats en els àmbits de ‘Núvol de dades i reptes matemàtics’, que explora el món del big data i posa a prova la lògica; la ‘Revolució tecnològica’, que obre les portes al futur de la mà dels avenços tecnològics més innovadors, i ‘Escenaris’, un espai on la ciència es troba amb altres àmbits de la cultura per convertir-se en espectacle.

Per als més petits, i dins de la temàtica ‘Núvol de dades i reptes matemàtics’, la UPC recupera el joc Espies criptogràfics del Parc de la Ciutadella, que explora la seguretat de les telecomunicacions i amb el qual podran aprendre a desxifrar missatges secrets. En aquest sentit, també podran descobrir què és una SandBox i jugar-hi per crear corbes de nivell i simular com es canalitzen els cursos d’aigua amb l’activitat Models del terreny amb la SandBox.

En l’espai de ‘Revolució tecnològica’, la realitat virtual permetrà que els nens i nenes se submergeixin en l’anatomia humana amb l’activitat Viatge a l’interior del cos humà, o en la història de les civilitzacions neolítiques del jaciment arqueològic de La Draga, amb STEAM: El meu primer programa. A més, al taller El racó del grafè descobriran les propietats que amaga aquest nou material bidimensional i podran fabricar el seu propi grafè i observar-lo al microscopi.

Per a aquells interessats en els superordinadors, el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) ofereix dues microxerrades en el marc de l’espai ‘Escenaris’. D’una banda, Simulació numèrica de l’atmosfera i els oceans amb MareNostrum 4, on es pot esbrinar de quina manera un computador tan potent com aquest pot contribuir a la producció científica. I, d’altra banda, Pint of Science: què fer quan un superordinador emmalalteix?, que se centrarà en com evitar que els superordinadors es deteriorin i segueixin funcionant amb normalitat. Així mateix, mitjançant l’espectacle Mars 2018, els nois i noies d’entre 12 i 16 anys podran viatjar a bord de la nau, enfrontant-se a imprevistos i reptes tecnològics que caldrà superar en comú per arribar al planeta roig.

El grup de recerca Synthetic Perceptive, Emotive and Cognitive Systems (SPECS) de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) farà diverses demostracions tecnològiques: Robots Biomimètics per entendre la nostra conducta, Rehabilitació del cervell després d’una lesió cerebral i Estudiar el cervell amb realitat virtual i eines interactives 3D.

Els centres de la UPC que participen en aquestes activitats són: el grup de recerca de Matemàtica Aplicada a la Criptografia (MAK), vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), el grup de recerca de Visualització, Realitat Virtual i Interacció Gràfica (ViRVIG), investigadors i professors de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB), la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) i l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), així com el BSC-CNS i l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO).

En paral·lel, el Festival de la Ciència també s’adreça al públic adult a través de debats i microxerrades que permeten aprofundir en treballs pioners de recerca i de gran repercussió social. Alguns d’aquests són: Biomaterials per a una millor qualitat de vida, a càrrec d’Antoni Isalgué, de l'FNB de la UPC, i de Javier Fernández, de la Facultat de Química de la UB; Les tecnologies quàntiques ja són aquí, a càrrec de Pol Forn, del BSC-CNS; Fotònica als FabLabs: Phablabs 4.0, a càrrec de Lydia Sanmartí, de l’ICFO, i el debat Com la robòtica i la intel·ligència artificial canviaran les nostres vides?, moderat per la periodista científica Milagros Pérez Oliva, i en el qual intervindrà, entre d’altres, la investigadora Alícia Casals, del Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la UPC i que forma part de l’IBEC. Així mateix, Carme Torra, de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), participarà en l'activitat La ciència a la ficció amb una taula rodona i la presentació del seu llibre 'Enxarxats'.