Tres laboratoris Unite! treballen per reduir la presència de microplàstics en el medi aquàtic

El projecte 'Microfluidics meets Water treatment methodologies to tackle microplastics', liderat per la investigadora del MicroTech Lab de la UPC Jasmina Casals, professora de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aerospacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), ha rebut finançament del Unite! Seed Fund per introduir la microfluídica en la protecció ambiental. Es desenvolupa conjuntament amb la Université Grenoble Alpes, França, i el Politecnico di Torino, Itàlia.

26/04/2024

Millorar les tècniques actuals de tractament d’aigües residuals mitjançant la combinació de mètodes de separació de microplàstics i nanoplàstics amb eines espectroscòpiques. Aquest és l'objectiu del projecte 'Microfluidics meets Water treatment methodologies to tackle microplastics', liderat per la professora i investigadora del MicroTech Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) Jasmina Casals i que ha estat seleccionat pel Unite! Seed Fund, el fons llavor de l'aliança, a la qual pertany la UPC.

Hi participen també els investigadors Matteo Cocuzza i Simone Marasso, del Laboratori de Materials i Microsistemes (ChiLab) del Politecnico di Torino, Itàlia, i l'investigador Laurent Davoust, del Science and Engineering of Materials and Processes Laboratory SIMAP-EPM de la Universitat de Grenoble-Alpes, França, a més de l’estudiant de Doctorat de la UPC Amir Mohamdimer i de dos estudiants de màster del Politecnico de Torino i de Grenoble-Alpes.

En una primera fase del projecte, s'analitzarà l'estat actual de la tècnica buscant estudis en tots els països participants sobre els tipus de microplàstics i els reptes que plantegen. Així mateix, s'identificaran i resumiran les diferents oportunitats de finançament per a aquest tema. L'objectiu és sensibilitzar les universitats de l’aliança, el sector industrial i el públic en general sobre els microplàstics abocats en les aigües, a través de tallers i comunicació. La proposta finalitzarà amb un pla de treball definit per poder sol·licitar propostes conjuntes de doctorat i per a nous esquemes específics de finançament per a la recerca en aquest àmbit. Per a Jasmina Casals, el nostre objectiu és avançar en el desenvolupament de tecnologies de detecció i sistemes microfluídics per millorar la vigilància ambiental i permetre la detecció i eliminació eficient de microplàstics i contaminants d'algues en fonts d'aigua”.

Paper de la microfluídica en la protecció ambiental
En l’actualitat, la presència de microplàstics (MP) en el medi aquàtic és una preocupació mundial que amenaça la vida de centenars d’espècies i es considera una de les majors preocupacions sanitàries de les darreres dècades. Per fer front a aquesta problemàtica, tecnologies com la microfluídica i la nanotecnologia poden ser útils per eliminar els microplàstics del medi aquàtic. En concret, la microfluídica podria ser de gran utilitat donades les similituds en densitat i grandària dels microplàstics i de les cèl·lules, àmpliament estudiades en l'àmbit dels microfluids.

Se sospita que l’aigua potable és una font potencial de microplàstics per als éssers humans. A més, existeixen poques investigacions relacionades amb l’eliminació de microplàstics en les plantes de tractament d’aigües residuals (EDAR). La majoria d’aquestes instal·lacions i els procediments que es fan servir estan dissenyats per a l’eliminació de grans quantitats de contaminants, com matèria orgànica o grans sòlids. Els microplàstics presenten partícules d'entre 1 a 5 μm, la qual cosa requereix mètodes més avançats per a l’eliminació d’aquests contaminants.

Segons els investigadors participants en el projecte, els resultats de la recerca de Unite! podrien traslladar-se a empreses espanyoles, que estan mostrant la seva preocupació pels nivells de microplàstics en les aigües que analitzen. A Itàlia, un estudi recent ha revelat que la taxa de components plàstics en l'aigua de molts llacs és molt alta, i a França també s'han fet estudis recents en aigües naturals on s'ha detectat la presència significativa de microplàstics en els rius, especialment en els rius Marne, Sena i Oise.