Tres projectes educatius de la UPC, distingits en el concurs internacional Ciencia en Acción

Descarregar

Dos alumnes comenten un dels experiments amb el seu professor durant el Fisidabo

Descarregar

Professors de l'EPSEM mostren un dels seus projectes

Descarregar

Clàudia Patel i Lihao Guo, juntament amb la cadira de rodes que funciona per mitjà del parpelleig

Tres iniciatives de professors i investigadors de la UPC han estat reconegudes amb mencions d’honor en la 19ena edició del concurs internacional Ciencia en Acción.

17/10/2018

El projecte Fisidabo: el laboratori de física més divertit del món, organitzat pels professors i investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Luis Carlos Pardo, Jordi Mazón, Glòria Sala i Pol Lloveras, entre d’altres, ha rebut una menció d’honor en la categoria de física i societat del concurs Ciencia en Acción “per pujar al parc d'atraccions del Tibidabo a 2.000 estudiants, tot un repte pedagògic, logístic i molt lúdic”.

Fisidabo és un projecte científic que se centra a divulgar el coneixement físic entre els més joves, fent-los prendre part del procés d’aprenentatge en un entorn didàctic com és el Parc del Tibidabo de Barcelona. Aquest Parc es converteix en un laboratori científic, on es fan servir les atraccions per realitzar diversos experiments. En la darrera edició, van participar-hi més de 2.000 alumnes de 4t d’ESO i batxillerat.

Així mateix, la proposta Recursos pràctics per apropar la química a l’aula, realitzada, entre d’altres, pels professors de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) Antoni David Dorado, Xesca Sala, Montserrat Alsina, Conxita Lao i Xavier de las Heras, també ha estat reconeguda amb una menció d'honor en la modalitat de demostracions de química. El projecte, que també ha comptat amb la participació d’altres professors i tècnics de laboratori de química de l’Escola i del personal de les biblioteques del centre i de l’Ateneu de les Bases, ha estat distingit “per presentar una col·lecció d’activitats experimentals interessants però amb un enfocament molt clàssic de pràctica de laboratori, i per traslladar la química a la societat i a la xarxa de biblioteques públiques”.

Aquesta no ha estat l’única proposta de l’EPSEM distingida en el concurs, ja que el projecte TEMPS de STEM, en el qual també han participat Montserrat Alsina i Antoni David Dorado, juntament amb la professora i investigadora Pura Alfonso, ha rebut una menció d'honor en la modalitat de treballs de divulgació científica. El jurat ha destacat la voluntat d’”integrar ciència i cultura, establint ponts entre el públic i el professorat de tots els nivells i edats”. La proposta suma tres iniciatives realitzades des de l’any 2016: Temps de Matemàtiques, Temps de Roques i Minerals, i Temps de Química.

D’altra banda, els estudiants de secundària Clàudia Patel i Lihao Guo, guanyadors del 19è Premi UPC Arquitectura, Enginyeria, Ciències i Tecnologia pel treball Control d'una cadira de rodes per mitjà del parpelleig, han participat al concurs en la categoria de ciència i tecnologia.

El concurs internacional Ciencia en Acción és un concurs que està adreçat a estudiants, professors, investigadors i divulgadors científics, en qualsevol de les seves disciplines. El seu principal objectiu és presentar la ciència d’una manera atractiva i motivadora de cara als joves i al públic general. La iniciativa està impulsada pel Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), la Fundación Lilly, l’Instituto de Ciencias Matemáticas, la Real Sociedad Española de Física, la Real Sociedad Española de Química, la Sociedad Española de Astronomía, la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular, la Sociedad Geológica de España i la Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Més informació: