Augmenta un 20% el consum de productes locals a Catalunya degut a la COVID-19, segons un estudi del CREDA de la UPC

Les restriccions de la COVID-19 han suposat una disminució de la compra de la població catalana en els hipermercats i supermercats d’un 5% i l’augment en un 4,8% de la compra a les botigues d’aliments de barri. Així ho indiquen els resultats d’un estudi encarregat pel Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya al Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA) de la UPC, per conèixer l’impacte de la crisi sanitària en els hàbits de compra i consum d’aliments per part de les famílies catalanes.

12/11/2020

La crisi sanitària ha fet que els consumidors catalans augmentin un 20% la seva preferència pels productes locals, les botigues de proximitat i els aliments duradors. Aquestes són algunes de les conclusions extretes de l'estudi que el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya ha encarregat al Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA) de la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC) i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), que ha permès identificar els canvis en els hàbits de compra, consum, dieta i malbaratament d'aliments a causa de la COVID-19.

L’estudi, que ha consistit en una enquesta realitzada en una mostra de població de més de 501 persones a Catalunya i 702 a la resta d’Espanya durant la segona quinzena del mes de maig passat, també afirma que el consumidor ha incrementat la seva sensibilitat en relació amb el preu dels aliments i ha reduït la importància del lliurament de menjar a domicili.

Els efectes de la COVID-19 també han suposat que el 5% de la ciutadania ha deixat de ser responsable de la compra d’aliments en les seves llars i ho fa en lloc seu algun altre familiar, i que la compra dels catalans i les catalanes en els hipermercats i supermercats disminuís un 5% i augmentés un 4,8% la compra a les botigues d’alimentació de barri.

A més, les dades també mostren que un 20% dels consumidors catalans han reduït la seva freqüència de compra d’aliments i el 77% (el 57% abans) fan la compra un cop a la setmana o menys.

L’estudi també assenyala que un 23% dels consumidors ha augmentat la despesa en la compra d’aliments i un 16% ha incrementat l’emmagatzematge d’aliments.

Pel que fa a la dieta, tant a Catalunya com a la resta d’Espanya el consum dels diferents aliments s’ha mantingut relativament estable durant la COVID-19, amb alguns increments lleugers en alguns aliments com ara la fruita i les verdures, el consum de les quals ha crescut un 19%.

Finalment, l’estudi també incideix en el malbaratament d’aliments. En aquest àmbit, les dades indiquen que tant a Catalunya com a la resta d’Espanya la COVID-19 s'ha reduït el desaprofitament d’aliments en general un 18% i el malbaratament de fruites i verdures ha caigut un 17%.