Un estudi sobre com transformar residus de la indústria paperera en primeres matèries secundàries, premiat com a millor innovació

Descarregar

La investigadora de la UPC Adriana Martínez i Juan José Cepriá, d’ACCIONA, recollint el premi en representació de tots els autors del treball

Els equips premiats a la 26a edició del Congrés Mundial de la Carretera

Descarregar

D'esquerra a dreta, els integrants de l'equip de PaperChain: Diego Aponte, Adriana Martínez, Hani Baloochi, Rodrigo Miró i Marilda Barra

Un estudi científic elaborat per un equip d'investigadors de la UPC, amb la col·laboració del Centre Tecnològic de Construcció d’ACCIONA i TECNALIA, demostra la viabilitat de transformar residus de la indústria paperera en primeres matèries secundàries. L'estudi ha obtingut el guardó a la millor innovació de l’Associació Mundial de la Carretera.

14/11/2019

L'estudi ’Matèries primeres secundàries per a construcció de carreteres, basades en rebutjos de la indústria paperera. El projecte PaperChain‘ recull els resultats de la recerca desenvolupada en el marc del projecte europeu PaperChain per fer servir cendres volants procedents de la indústria paperera en lloc de ciment per millorar i estabilitzar les explanades en què es recolza el ferm de la carretera, reforçant així la resistència del paviment al trànsit. L’estudi l'han dut a terme investigadors del grup de recerca de Materials de Construcció i Carreteres (MATCAR) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), amb la col·laboració del Centre Tecnològic de Construcció d’ACCIONA Construcció i TECNALIA, i demostra no només la viabilitat tècnica de substituir el ciment per cendres volants, sinó que també reflecteix la millora des del punt de vista mediambiental, ja que permet importants reduccions de la petjada de carboni en la construcció de carreteres, atès que el ciment i la calç són importants emissors de CO2.

L’Associació Mundial de la Carretera (PIARC) va fer entrega del premi a l'estudi, el 6 d’octubre passat, a Abhu Dhabi en el marc de la 26a edició del Congrés Mundial de la Carretera. En l'elaboració de la recerca, que ha guanyat un dels vuit premis atorgats i ha estat reconegut en la modalitat d’innovació, hi han participat els investigadors de la UPC Hani Baloochi, Diego Aponte, Marilda Barra, Adriana Martínez i Rodrigo Miró, juntament amb Juan José Cepriá i Roberto Orejana, del Centre Tecnològico de Construcció, d'ACCIONA, i Asier Oleaga, de TECNALIA.

Resultat d’un cas pràctic a Saragossa
El premi recopilava uns dels casos d’estudi del projecte PaperChain, el quilòmetre de prova dut a terme a Villamayor del Gállego (Saragossa), on es va adequar el camí rural amb una elevada intensitat del trànsit, millorant el ferm estabilitzat amb les ja mencionades cendres volants.

El premi al millor projecte innovador el van recollir la investigadora del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental  Adriana Martínez, per part de la UPC, i Juan José Cepriá, d’ACCIONA, en representació de tots els autors.

El Congrés Mundial de la Carretera té uns periodicitat quadriennal i més de cent anys d’història, on se citen els principals actors del sector de la carretera. En aquesta edició, hi van assistir més de 5.000 delegats de 120 països diferents.

PaperChain: un model d'economia circular

El projecte europeu PaperChain, coordinat per ACCIONA i en el que participa el grup MATCAR de la UPC, és una iniciativa orientada a desenvolupar un model d’economia circular que aprofiti els residus generats per la indústria del paper i els empri com a primeres matèries en els sectors de la construcció, miner i químic. Cal tenir en compte que Europa és el segon productor mundial de pasta i paper, un sector que consumeix un nombre elevat de recursos i que produeix uns 11 milions de tones de residus cada any, els quals es podrien reconvertir en matèries primeres de gran valor per a altres activitats industrials.

PaperChain compta amb la participació de 20 socis de cinc països europeus i inclou demostracions a gran escala en diversos entorns operatius: en el sector de la construcció, a Espanya (capes de sòl estabilitzat en carreteres); a Portugal (asfalts i formigons) i a Eslovènia (materials compostos per a estabilització de talussos); i a Suècia en el sector químic (bioetanol per a productes químics secundaris) i en el sector miner (capes segellants d’enderrocs).

Amb un pressupost de 7,8 milions d'euros, el projecte està finançat pel programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea. També hi col·laboren SAICA, el laboratori de carreteres del Govern d’Aragó i el Ministeri de Foment.