Una trentena de centres de primària i secundària participen a la presentació del programa ‘Aquí STEAM’ de la UPC

Descarregar

D'esquerra a dreta: la directora de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), Ariadna Llorens; la vicerectora de Docència i Estudiantat, Núria Garrido, i la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Gemma Fargas Ribas.

Descarregar

Fotografia de grup dels partipants en la presentació, al Campus Nord de la UPC

La complicitat dels ‘Enllaça’
A la trobada del 26 de juny també han participat una quinzena de membres de la UPC (entre professorat i personal d’administració i serveis)  que actuen com a enllaç en alguns dels centres educatius que inicien el curs 2019-2020 la fase pilot del programa ‘Aqui STEAM’.
La presentació del programa ha anat a càrrec de la vicerectora de Docència i Estudiantat, Núria Garrido, que ha especificat els objectius, el calendari i execució del programa pilot als centres educatius, així com la implicació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya en aquesta iniciativa. La vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Gemma Fargas Ribas, ha explicat la transversalitat del programa 'Aqui STEAM’ i la seva relació amb el programa 'Enllaça UPC', mentre que la directora de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), Ariadna Llorens, ha parlat sobre el contingut del programa formatiu adreçat a mestres i professorat de les escoles i instituts participants a la fase pilot del curs 2019-2020.

La presentació del programa, que també ha comptat amb la presència de l'equip tècnic del projecte, ha finalitzat amb un torn obert de preguntes, dubtes, peticions i propostes dels centres educatius participants.

Una trentena de centres de primària i secundària d’arreu de Catalunya han participat el 26 juny en la presentació del programa ‘Aquí STEAM’, impulsat per la UPC per atreure el talent femení de les noies d’entre 9 i 14 anys als estudis de tecnologia i enginyeria. El programa inicia la fase pilot el proper curs acadèmic 2019-2020 amb la complicitat de 22 escoles i 10 instituts, així com dels membres de la comunitat universitària que actuen d’enllaç amb aquests centres i que també hi han estat presents en aquesta primera trobada.

26/06/2019

El 26 de juny, la sala d’actes de l’Escola de Camins, al Campus Nord de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), va acolllir la presentació del programa ‘Aquí STEAM’, amb el qual la UPC vol trencar els estereotips i rols de gènere establerts en la societat i fer visibles nous referents femenins d’una manera atractiva i propera per a les noies. Per fer-ho, la UPC ofereix a les escoles i als instituts que hi participen un conjunt d’accions que posen en valor els àmbits STEAM (ciències, tecnologia, enginyeria, art i arquitectura) i que demostren que les capacitats professionals no estan vinculades al gènere.

La participació específica en el programa Aquí STEAM inclou, d’una banda, formació adreçada al professorat orientada a introduir la perspectiva de gènere a l’acció educativa, d’acord amb els principis de coeducació i d’igualtat d’oportunitats. De l’altra, la distinció del centre docent amb el segell ‘Aquí STEAM així com la participació en activitats didàctiques de foment de les vocacions científiques i tecnològiques a l’alumnat.

Formació de professorat de primària i ESO
En concret, el professorat dels centres educatius que participen al programa podran realitzar el taller formatiu ‘Com incorporar accions STEAM en els nostres centres docents. Dissenyant plans d’accions a primària i ESO', coordinat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UPC. Per al professorat que s’integra en la fase pilot del curs 2019-2020, el taller s’impartirà del 10 al 12 de juliol d’enguany a Barcelona, distribuit en tres sessions. Es tracta d’una formació reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i que ha estat especialment dissenyada per al professorat dels centres educatius que participen en el programa pilot que comença el curs vinent.

El taller planteja una sèrie de propostes didàctiques dissenyades perquè el professorat disposi d’eines i estratègies per trencar els estereotips de gènere a l’aula i promoure actituds i comportaments no discriminatoris en el currículum acadèmic.

Activitats didàctiques per fomentar vocacions
Un altre dels propòsits del programa és que cada centre educatiu participant integri en el projecte educatiu les activitats didàctiques de foment de vocacions tecnològiques que la UPC organitzarà el proper curs, com ara xerrades divulgatives, exposicions itinerants, tallers pràctics a l’aula; visites guiades a un laboratori de recerca o conferències.

Els centres educatius participants que impulsin accions específiques d’igualtat de gènere i de promoció de les vocacions científiques i tecnològiques entre el seu alumnat a través del programa rebran el distintiu ‘Aquí STEAM’. El segell permetrà establir un marc comú de treball per desplegar en els centres educatius projectes d’innovació pedagògica en aquests àmbits.

Punt de trobada per generar sinergies
En el marc del programa Aquí STEAM, la UPC organitzarà la jornada ‘Aquí STEAM en Acció’, concebuda com un punt de trobada i intercanvi d’experiències amb els centres educatius participants, així com de generació i experimentació d’idees i propostes que impulsi noves sinergies entre l’educació primària i la Universitat.

En aquesta línia, també es proposa la creació d’una plataforma comú mitjançant la qual compartir pràctiques, recursos pedagògics per a mestres, metodologies, activitats per a l’alumnat, etc., creant així un projecte col·laboratiu que agrupi escoles sensibilitzades amb el foment de les vocacions tecnològiques i l’eliminació d’estereotips i rols de gènere.