Unite! treballa per innovar en la docència en l'àmbit de la potència de fluids i sistemes

Imatge de fluids
Descarregar

El projecte d’innovació docent se centra en el desenvolupament de mètodes i enfocaments d'ensenyament apropiats per a aquesta disciplina de l’enginyeria

El projecte 'Effectively enhancing teaching and learning of Fluid Power and Systems in Higher Education', coordinat pels professors Pedro Javier Gámez i Miquel Torrent, del Departament de Mecànica de Fluids de la UPC, ha rebut finançament a través del Unite! Seed Fund.

30/01/2024

L'aliança Unite! ha posat en marxa el projecte 'Effectively enhancing teaching and learning of Fluid Power and Systems in Higher Education' ('Millorant de manera efectiva l'ensenyament i l'aprenentatge de Potència de Fluids i Sistemes a l'educació superior'). Impulsat des de la Universitat Politècnica de Catalunya - Barcelona Tech (UPC) pels professors Pedro Javier Gámez i Miquel Torrent, del Departament de Mecànica de Fluids, aquest projecte d’innovació docent se centra a desenvolupar mètodes i enfocaments d'ensenyament apropiats per a aquesta disciplina de l’enginyeria. L’objectiu és establir pràctiques sostenibles i promoure l'intercanvi internacional de coneixements i experiències en aquest àmbit de la docència universitària. En la iniciativa hi participa també professorat d'altres tres universitats membres de l’aliança Unite!: Aalto University (Finlàndia); Technical University of Darmstadt (Alemanya) i Wroclaw University of Science and Technology (Polònia). El fons Llavor de l’aliança d'universitats ha seleccionat la proposta en la seva primera ronda de finançament entre els projectes presentats en la categoria Unite! Seed Fund for Teaching and Learning.

El projecte proposa avaluar i fer accessibles les ofertes docents existents en l’àmbit universitari europeu relacionades amb l’ensenyament de les matèries sobre potència de fluids i sistemes. La transferència de coneixement orientada a l'aplicació, segons els impulsors del projecte, resulta més efectiva que la simple transmissió de coneixement de continguts mitjançant conferències tradicionals, exercicis computacionals i llibres de text. En aquest sentit, la feina que desenvoluparan de manera col·laborativa s'orienta a provar, avaluar i fer accessibles les ofertes existents orientades a l'aplicació. “Volem desenvolupar una comprensió internacional comuna i establir una base per a un intercanvi permanent de coneixements i experiències entre els docents d’aquestes matèries”, explica el professor de la UPC Pedro Javier Gámez.

La tecnologia de potència de fluids i sistemes és crucial en la industrialització i aborda reptes contemporanis relacionats amb el desenvolupament sostenible, la protecció del clima o l’enginyeria biomèdica. Unes tecnologies que són fonamentals en diverses indústries com la construcció, el transport, l'aeroespacial, l'agricultura i l'entreteniment.

Els responsables del projecte han previst acomplir diferents tasques que van des de l'avaluació de mètodes d'ensenyament actuals fins a la conceptualització de materials educatius que compleixen amb els principis FAIR (per fer que les dades de recerca siguin fàcils de trobar, accessibles, interoperables i reutilitzables).

També han previst que “cada institució Unite! que hi participa ofereixi beques per a que estudiants de grau prenguin part en activitats planificades, garantint la millora de l'ensenyament i l'aprenentatge”, afegeix Gámez.