La UPC investirà doctor ‘honoris causa’ l’enginyer de camins i catedràtic de l’MIT Jaume Peraire

El professor del Massachusetts Institute Technology (MIT) i 'alumni' de la UPC Jaume Peraire serà investit, aquest curs acadèmic, doctor ‘honoris causa’ per la Universitat. Així ho ha aprovat el Consell de Govern reunit el 8 d’octubre, a proposta de l’Escola de Camins de la UPC, ‘alma mater’ de Peraire.

21/10/2019

L’enginyer de camins, canals i ports per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i actual H.N. Slater Professor of Aeronautics and Astronautics del Massachusetts Institute Technology (MIT) Jaume Peraire, serà distingit properament doctor honoris causa per la Universitat. Aquest reconeixement coincideix en el temps i és motivat pels aniversaris de tres organitzacions vinculades a la UPC en l’àmbit dels Mètodes Numèrics i l’Enginyeria Computacional, del qual el professor Peraire és un referent: els 20 anys de la fundació del Laboratori de Càcul Numèric (LaCàN), els 30 de la creació de la Sociedad Española de Métodos Numéricos  en Ingeniería i els 35 de la International Association for Computational Mechanics (les dues últimes amb seu a la UPC). El professor Peraire va cursar els seus estudis a l’Escola de Camins de la UPC, amb qui continua mantenint un fort lligam, acollint i tutoritzant professors i estudiants a l’MIT.

La proposta d’investir doctor honoris causa, aprovada pel Consell de Govern en la sessió del 8 d’octubre, ve impulsada per l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) i compta amb el suport de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aerospacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aerospacial de Castelldefels (EETAC) i del Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria. Exercirà de padrí Antonio Huerta, investigador del LaCàN i actual director de l’Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA).

Biografia
El professor Jaume Peraire va obtenir el títol d’enginyer de camins, canals i ports per la UPC el 1983 i, quatre anys després, el títol de doctor per la Swansea University (Regne Unit). La seva carrera acadèmica va començar a la Swansea University, i va continuar a l'Imperial College, a Londres. El 1993 passa a ser professor de l’MIT, on és un dels fundadors del Center for Computational Engineering i des d’on lidera la renovació i modernització del Department of Aeronautics and Astronautics, del qual n’és el president entre 2011 i 2018.

El professor Peraire ha estat distingit per la US Association for Computational Mechanics (USACM), per l’American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) i per la International Association for Computational Mechanics (IACM), i ha rebut la Medalla Ildefons Cerdà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, la T.J.R. Hughes Medal de la USACM i el Premi de la Sociedad Española de Métodos Numéricos en Ingeniería (SEMNI), entre d’altres.

La seva producció científica abasta diversos àmbits de l’Enginyeria Computacional. Els seus treballs pioners en l’ús de mètodes de malla no estructurada i de malla adaptativa per a les simulacions de dinàmica de fluids computacional per a configuracions completes de vehicles han tingut especial impacte en la comunitat científica. Els seus treballs van permetre que aquests mètodes poguessin tractar problemes que abans resultaven inabordables. El seu impacte es demostra pel fet d’haver estat implementat en els codis de malla que utilitza actualment British Aerospace (FLITE) i en el codi que va usar la NASA als seus centres de Langley i Dryden (ELISA).

Les seves aportacions científiques i tecnològiques han permès resoldre problemes d’interès pràctic en diversos àmbits de l’enginyeria, essent molt destacables les anàlisis aerodinàmiques de la reentrada a l’atmosfera per analitzar l’accident del transbordador espacial Columbia. D’aquesta manera, s’ha garantit la precisió de les simulacions numèriques i s’ha certificat la qualitat. A més, les implementacions dels seus algoritmes s’han llicenciat a través de l’MIT i s’incorporen en diversos paquets comercials de càlcul per elements finits.

Les activitats de recerca més recents del professor Peraire analitzen mètodes innovadors que generen solucions d’alta fidelitat (aproximacions d’alt ordre) de problemes molt complexos de la mecànica de fluids i de propagació d’ones. Destaquen les seves aportacions fundacionals en els mètodes anomenats Hybridizable Discontinuous Galerkin (HDG) que s’estan generalitzant com a una excel·lent alternativa als mètodes més clàssics de la dinàmica de fluids computacional (en particular per la dinàmica de gasos) i que es comencen a estendre a aplicacions en mecànica de sòlids, propagació d’ones i aplicacions electromagnètiques.

El professor Peraire és coautor de més de 300 articles científics i és membre del comitè editorial de diverses revistes de primer nivell en l’àmbit de l’Enginyeria Computacional.