La UPC participa en un projecte europeu per adaptar els Pirineus al canvi climàtic

Alguns dels investigadors del projecte treballant en la modelització climàtica de la zona
Descarregar

En el marc del projecte PYRINEES4CLIMA, es modelitzarà climàticament la zona dels Pirineus, s'avaluarà l'impacte a les estacions d'esquí i es faran pilots en tres zones diferenciades per testejar mesures d'adaptació. En el projecte hi participa el professor i investigador de la UPC Martí Rosas.

02/10/2023

El projecte PYRENEES4CLIMA implementarà l’Estratègia Pirinenca del Canvi Climàtic (EPiCC), que és la primera estratègia europea de canvi climàtic dissenyada específicament per a una biorregió de muntanya i transfronterera. En el disseny d’aquesta estratègia van participar activament els set territoris membres de la Comunitat de Treball dels Pirineus (CTP): Nouvelle Aquitaine, Occitanie, Euskadi, Navarra, Aragó, Catalunya i Andorra, que integren el consorci per dur a terme el projecte.

El projecte està liderat per la CTP, a través de l’Observatori Pirinenc de Canvi Climàtic (OPCC), i compta amb altres 46 entitats espanyoles, franceses i andorranes. Per part de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), hi participa Marti Rosas, investigador de l’Institut universitari de recerca en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat i professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC.

Modelitzar i predir els gruixos de neu
La implementació del projecte s’organitza en 11 paquets de treball. En una d’aquestes àrees, pressupostada amb 359.000 euros (215.000 dels quals provenen de fons europeus), intervé Martí Rosas, juntament amb Marc Pons i Oriol Travesset, membres de l’entitat Andorra Recerca + Innovació (AR+I) vinculats a l’Institut de Sostenibilitat de la UPC. Aquests tres investigadors modelitzaran climàticament la zona dels Pirineus i avaluaran els impactes a les estacions d’esquí pel que fa a disponibilitat de neu i la freqüència d’esquiadors.

En paral·lel, es testejaran mesures d’adaptació i mitigació en diferents casos pilot que serviran de base per desenvolupar plans d’adaptació específics per a cada tipus d’estació d’esquí dels Pirineus. Els casos pilot inclouen tres perfils d’estacions diferenciats: l’estació d’esquí alpí de La Molina (Catalunya); l’agrupació d’estacions Porté-Puymorens, Formiguères i Cambre d’Aze (Occitània), sota la marca Trio Pyrénées, i les estacions d’esquí nòrdic Chalets d’Iraty i Irati-Abodi (àrea transfronterera entre Navarra i Nova Aquitània).

Objectiu: un territori més resilient, el 2050
El Pirineu és una bioregió muntanyenca especialment vulnerable als efectes el canvi climàtic, que té un gran impacte en els sistemes biofísics i socioeconòmics com la flora, la fauna, els recursos hídrics, l’energia, el turisme o l’agropastoralisme. L’Estratègia Pirinenca del Canvi Climàtic (EPiCC) i el seu Pla Operatiu 2030 estan centrats en l’acció transfronterera d’adaptació al canvi climàtic. A més, integra accions de mitigació, amb un enfocament sistèmic que inclou el clima, els espais naturals, la població, l’economia de muntanya adaptada i la governança. L’EPiCC defineix 72 accions concretes a implementar per aconseguir que els Pirineus siguin, el 2050, un territori el més resilient possible a l’efecte del canvi climàtic.

El projecte PYRENEES4CLIMA s’emmarca dins del programa europeu LIFE i es desenvoluparà fins a desembre de 2030. El pressupost global del projecte és de 19,5 milions d’euros, el 60 % dels quals està finançat per la Unió Europea. El programa LIFE és l’únic instrument financer de la UE dedicat, de manera exclusiva, al medi ambient i a l’acció pel clima i és un dels principals contribuents al Pacte Verd Europeu. El projecte PYRENEES4CLIMA respon al programa de projectes estratègics integrats (SIP) destinat a donar suport al seguiment, desenvolupament i aplicació de les estratègies d’adaptació i mitigació al canvi climàtic.

A més dels set territoris, hi participen 41 entitats beneficiàries externes, de tipologia diferent, com ara centres de recerca aplicada, universitats, empreses públiques especialitzades, Agrupacions Europees de Cooperació Territorial (AECT), empreses i fundacions, entre altres.