UPC Thinking Festivals premia les millors idees d’estudiants UPC per als principals festivals de música de Barcelona

Fotografia dels estudiants guanyadors, els representants dels festivals participants, el rector de la UPC i la directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat de la Universitat.
Descarregar

El lliurament de premis del concurs UPC Thinking Festivals va tenir lloc en el marc del Sarau UPC de Sant Jordi

El concurs UPC Thinking Festivals ha premiat les idees presentades per cinc estudiants de la UPC —dos de l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i tres de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE)— per solucionar tres reptes plantejats pels tres grans festivals de Barcelona: el Primavera Sound, el Sónar i el Festival Cruïlla.

02/05/2024

Tres propostes innovadores de cinc estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) han guanyat el concurs d’idees UPC Thinking Festivals. El concurs, promogut pel programa UPCArts, ha servit perquè estudiants de la Universitat hagin aportat la seva innovació i creativitat per resoldre els reptes plantejats pels tres principals festivals de música de Barcelona —el Primavera Sound, el Sónar i el Cruïlla—. Uns reptes que plantejaven millores a diversos aspectes dels esdeveniments, des de la logística i el transport dels artistes, passant per la senyalística i l’ús de materials, per fer-los més sostenibles, o la millora de la inclusió.

Els estudiants guanyadors de la primera edició del concurs han estat:

• Laura Escursell i Paula Nagl, estudiants de l’ESEIAAT, ha guanyat el repte plantejat pel Primavera Sound, centrat a millorar la logística del festival, optimitzar els recursos destinats a la mobilitat i rebaixar les emissions de CO₂. La idea contemplaria el disseny d’una APP amb connexió en temps real que indicaria, per exemple, el nombre  de runners (personal assistent) necessaris en cada cas;  generaria una  interconnexió directa entre els artistes i els runners a través de codis o calcularia el temps dels desplaçaments dels aeroports a l’hotel i al lloc on es celebri el concert.
  • Laura Escursell també ha estat reconeguda en el repte plantejat pel Sónar per impulsar la inclusió i l'accessibilitat del festival. La seva proposta planteja la inclusió de persones amb dèficit auditiu mitjançant un sistema de sentir vibracions musicals. Dona resposta al repte plantejat pel Sónar. Es tractaria d’un sistema que facilitaria viure l’experiència dels concerts als discapacitats auditius gràcies sensors corporals que rebrien les vibracions de la música  via wifi.
  • Arnau Barrera, Laia Villalobos i Marc Molina, estudiants de l’EEBE, han guanyat el repte presentat pel festival Cruïlla. La seva proposta s’ha centrat en la millora de la sostenibilitat i el reciclatge de materials. Els estudiants han proposat crear un mobiliari per aprofitar els materials emprats en la senyalètica d'un sol ús i mobiliari efímer dels festivals. Així, proposen crear un 'puf' que tingui com a “padding” (farciment) escames d’aquests plàstics triturats en format de pellets o grans petits o fer cadires / tamborets, a base de la barreja de plàstics comprimits, formant un cilindre.

Els estudiants guanyadors han rebut, com a premi, un passi per al certamen corresponent. Uns premis que s’han lliurat en el marc del Sarau UPC, la celebració de la diada de Sant Jordi de la Universitat, el 23 d''abril, i la qual ha comptat amb la presència de representants dels festivals participants Albert Guijarro, del Primavera Sound, Ricardo Robles, del festival Sónar, i David Rocasalbas, del Festival Cruïlla, així com del rector de la UPC, Daniel Crespo.

Aquesta col·laboració entre la UPC i els principals festivals de música de Barcelona mostra el compromís amb la innovació, la sostenibilitat i la inclusió, així com la importància de donar veu als joves talents per aportar canvis positius a la societat, en general, i a la indústria dels esdeveniments culturals, en particular.

UPCArts és el programa de la UPC que promou la cultura, la creativitat i la innovació a través de diferents projectes i iniciatives que involucren la comunitat universitària i la societat en general. A través de col·laboracions amb diferents agents del món cultural i artístic, UPCArts fomenta la participació dels estudiants en esdeveniments i activitats que enriqueixen el seu aprenentatge i contribueixen al desenvolupament cultural de la societat.