Vesteix-Tech: un projecte UPC per combinar la moda, la costura i la tecnologia i fomentar la cultura STEAM

Descarregar

Un teixit amb microcontroladors que mostren aplicacions del projecte Vesteix-Tech

Descarregar

Bossa amb elements de tecnologia vestible dissenyats en el marc del projecte Vesteix-Tech

Els professors de la UPC Oriol Boix i Cristina Lampón, en col·laboració amb l’associació ENGINY-era i l’escola Qstura, han posat en marxa el projecte Vesteix-Tech, una iniciativa per acostar la tecnologia al món de la moda i la costura.

24/11/2021

Samarretes que controlen les constants vitals o la temperatura corporal, sabatilles que analitzen la petjada per detectar patologies o armilles amb LED que ajuden els ciclistes a senyalitzar els girs. Aquests són alguns exemples de tecnologia vestible o teixits intel·ligents (e-tèxtils): peces de roba, calçat o complements que incorporen microcontroladors i elements tecnològics; amb aplicacions en àmbits molt diversos.

El projecte Vesteix-Tech neix amb l’objectiu que persones del sector tèxtil puguin aprendre a incorporar aquesta tecnologia a les seves creacions, així com que persones del món tecnològic descobreixin com aplicar els seus coneixements en el sector de la tecnologia vestible. Els impulsors del projecte també volen aconseguir que més dones se sumin a la tecnologia i descobreixin les seves aplicacions reals, trencant l'estereotip que només és un món d'homes.

La iniciativa està impulsada pels professors de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) Oriol Boix, del Departament d’Enginyeria Elèctrica, i Cristina Lampón, del Departament d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial, en col·laboració amb l’associació ENGINY-era i l’escola de moda i patronatge Qstura. Ha estat un dels projectes finalistes dels Premis E-Tech de l'Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona (AENTEG) al millor projecte, producte o servei tecnològic gironí.

Per al curs 2021-2022, tenen previst organitzar tres tipus de tallers, adreçats a públics diferents: persones del món de la moda, per ajudar-les a incorporar la tecnologia; per a persones tecnòlogues, per orientar-les cap al camp de la tecnologia vestible, un camp encara poc conegut; i per a infants i adolescents i al seu professorat.