La meva experiència Unite!: Els estudiants de les aliances universitàries i els reptes europeus

Foto de Lluís Gil
Descarregar

Lluís Gil, estudiant de la UPC va participar en l'Assemblea d'estudiants universitaris europeus

Del 31 de maig al 2 de juny, Lluís Gil, estudiant de la UPC (ESEIAAT) va representar Unite! a l'Assemblea Europea d'Estudiants, que va reunir 230 estudiants, de 40 aliances universitàries europees i 30 països d'Europa. Unite! va estar representada per 12 estudiants que van participar en les diverses taules rodones, tallers i sessions interactives de l'Assemblea.

10/07/2023

Lluís Gil Vives, estudiant d'Enginyeria de Disseny i Desenvolupament de Productes a l'Escola Superior d'Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), és representant de la UPC de SURE! (Students in Unite! for Representation and Empowerment), i ens explica la seva experiència com un dels estudiants involucrats en el panell centrat en la transició digital de l'Assemblea Europea d'Estudiants.

Els estudiants, convidats per la Comunitat Universitària Europea (EUC), van tenir l'oportunitat d'aprofundir en àrees com el desenvolupament sostenible, la inclusió i la innovació digital, entre d'altres. Els estudiants podien consultar experts en diversos camps abans de participar en debats i tallers. Després van redactar i van votar un total de 75 recomanacions polítiques destinades a abordar els reptes i oportunitats als quals s'enfronta Europa. Els resultats de l'Assemblea, incloses les recomanacions polítiques, aviat es difondran a les parts interessades, els responsables polítics del Parlament Europeu i les institucions educatives. Els estudiants han participat activament en l'Assemblea organitzant i coordinant els diferents panells.

- Lluís què destacaries d'aquesta iniciativa?
"Fa poc vaig assistir a l'Assemblea d'Estudiants Europeus d'Estrasburg, organitzada per la Comunitat Europea d'Universitats, com a representant de l'aliança Unite!. En l'assemblea, ens reunim amb estudiants de moltes universitats implicades en les aliances europees per debatre com pensàvem que hauria de ser el futur d'Europa i acordar recomanacions polítiques que posteriorment enviem als diputats al Parlament Europeu. Aquestes recomanacions giraven al voltant de deu panells diferents, cadascun centrat en qüestions de gran importància: democràcia i participació ciutadana, pau i reconciliació entre països, xarxes d'energia sostenibles i resistents, agricultura sostenible i autonomia alimentària, salut mental, transició digital, seguretat i defensa, ciutats sostenibles, excel·lència i inclusió en l'educació, i l'Any Europeu de les Qualificacions".

- Què has pogut aprendre dels debats amb els altres estudiants europeus?
"Crec que qualsevol experiència és una oportunitat d'aprenentatge i l'Assemblea ha estat sorprenent. Treballar en equip amb estudiants de diverses cultures i disciplines completament diferents era una cosa que mai havia fet abans. La comunicació entre nosaltres era clau, ja que tots ens van desafiar a explicar idees i conceptes dels nostres respectius camps d'una manera senzilla i comprensible. Va ser sorprenent compartir converses amb estudiants de dret i relacions internacionals, ja que aquests camps eren completament nous per a mi. Combinant els nostres coneixements en diferents àmbits, vam ser capaços d'escriure recomanacions polítiques clares, rigoroses i concises que no hauríem pogut aconseguir nosaltres sols".

- Què la diferencia d'altres experiències universitàries?
"Per la meva experiència a la UPC, les oportunitats de conèixer col·legues d'altres camps, altres nivells d'estudi (per exemple, conèixer un estudiant de doctorat mentre era a la universitat), o altres cultures han estat poques i llunyanes entre elles. L'Assemblea Europea d'Estudiants va ser tot això combinat, en una ciutat a la qual mai havia estat, aplicant els coneixements adquirits en la universitat d'una manera completament nova: discutir la política europea. Era diferent de tot el que havia fet a la UPC, però al mateix temps, per a mi, era l'exemple del què hauria de ser una experiència universitària: sortir de la teva zona de confort mentre et diverteixes. Perquè també vam tenir temps de diversió, siguem honestos".

- Des del teu punt de vista, quin és l'avantatge de treballar o estudiar en una universitat Unite!?
"Hi ha molts avantatges. L'aliança ja ofereix grans oportunitats als estudiants per a participar en programes de mobilitat, xarxa amb estudiants de tota la UE, aprendre noves llengües, interactuar amb noves cultures... I estic segur que encara queda molt per fer. Unite! té un gran potencial per a convertir-se en líder europeu pel que fa a la tecnologia i l'enginyeria, tant a través de l'educació com de la recerca".

-Què va ser el millor d'aquesta experiència?
"Conèixer a altres estudiants, treballar i debatre en el Parlament Europeu, ampliar els meus horitzons sobre per a què pot ser útil l'enginyeria, intercanviar idees amb col·legues, tenir les meves idees desafiades i desafiant les seves idees, aprendre sobre les iniciatives estudiantils en curs en altres universitats i aliances... Aquests van ser els millors aspectes generals, encara que haig d'esmentar la sessió d'agermanament que celebrem amb la Xarxa d'Estudiants Erasmus a Ucraïna, en la qual representants d'estudiants d'una universitat ucraïnesa van compartir les seves experiències des del començament de la guerra. Testimoniar un coratge tan notable i tot allò que aquests estudiants són capaços va ser una gran inspiració".