La UPC treballarà, des de Unite! en un nou projecte de serveis d'acceleració per a institucions d'educació superior, aUPaEU

L'accés a aquest espai serà accessible, divers i inclusiu

La UPC i IThinkUPC participen en el disseny del que és el primer projecte col·laboratiu entre dues aliances universitàries europees: Unite! I EPiCUR

29/09/2022

La UPC treballarà en el disseny, integració i aplicació de serveis d’acceleració per a universitats europees a partir del gener de 2023. El projecte de l'Associació Universitària per a l'Acceleració de les Universitats Europees (aUPaEu) ha rebut 3,4 milions d’euros de fons de la Comissió Europea en el marc de la convocatòria de l'Espai Europeu de Recerca (HORIZON-WIDERA-2022-ERA-01).

aUPaEU es basa en la col·laboració de cinc institucions acadèmiques que formen part de dues aliances universitàries europees. L’objectiu de la col·laboració és integrar i implementar serveis d'acceleració en el context d'un sistema de suport coordinat per a institucions d'educació superior, (HEIs), xarxes, aliances universitàries i les seves organitzacions paraigua.

Per part de Unite! participen en el projecte  la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech, IThinkUPC, Grenoble INP - UGA Institut d'ingénierie et de management i Politecnico di Torino. Per part d’EPiCUR participen la Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Karlsruhe Institute of Technology . “Totes les aliances de les universitats europees necessiten millors interfícies TI  per tal de facilitar a estudiantat i acadèmics l’accés i a les ofertes docents i de projectes. Per això totes les aliances estem treballant juntes per millorar aquests serveis” comenta Andreas Winkler, Secretari General de Unite!.

Seguint el concepte grec de l'àgora, el projecte intentarà construir un espai compartit on totes les parts interessades puguin oferir i consumir serveis d'acceleració i, al mateix temps, contribuir amb els seus coneixements i experiència. L'accés a aquest espai serà accessible, divers i inclusiu. El propòsit final de l'aUPaEU és desenvolupar metodologies, plans de sostenibilitat, serveis d'entrenament i tecnologies digitals tangibles per donar una àgora d'acceleració. Aquestes transformacions es centraran en sis àrees principals de l'agenda de transformació de les institucions d’educació Superior: capacitat, infraestructura i compartició de recursos; atractiu per a la carrera investigadora; col·laboració amb els actors de l'ecosistema R+I; ciència oberta; divulgació social i igualtat de gènere.

Per a Jesús Alcober, investigador de la UPC i coordinador del projecte aUPaEU  “l'esforç cooperatiu dels socis de l'AUPaEu té com a objectiu la construcció i el desplegament de models de serveis d'acceleració per a organitzacions similars, i permetrà la seva aplicació en institucions d'educació superior europees (HEIs), xarxes, aliances universitàries i les seves organitzacions paraigua.”