Una estudiant de la UPC impulsa el U!Reading Club

imatge de la Martina amb llibres

Martina Massana, estudiant del Grau en Ciència i Enginyeria de Dades a la UPC

Sacha Zimny (Grenoble INP, França), Martina Massana i Luísa Cardoso (Aalto)

El Club de Lectura de l’aliança Unite!, és un dels projectes d’estudiants que han rebut suport del Unite! Seed Fund. Martina Massana, estudiant de la UPC juntament amb la Carme Fenoll, directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat i dos estudiants més han estat els seus impulsors.

25/10/2023

Martina Massana Massip (UPC), Sacha Zimny (Grenoble INP, França) i Luísa Cardoso (Aalto, Finlàndia) són els tres estudiants darrera del projecte U!Reading Club. La iniciativa, que ha rebut el suport de Unite! i de les seves universitats a través del fons llavors per a projectes d’estudiants, Unite! Seed Fund, se centra en la creació del Club de Lectura de Unite! que promogui, entre l’estudiantat, el pensament crític, que faciliti l’intercanvi d’idees, debats, recomanacions i experiències en un entorn internacional i no acadèmic. Es tracta de la primera experiència de club de lectura interuniversitari d'abast internacional.

Martina Massana, estudiant del Grau en Ciència i Enginyeria de Dades a la UPC, és la coordinadora del projecte, juntament amb la Carme Fenoll, directora de l’Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC. Martina, Sacha i Luísa es declaren àvids lectors, apassionats per literatura i expliquem que “estem convençuts que a través d’ella podem aprendre més sobre altres experiències i cultures”. Amb la posada en marxa d’aquest Club, volen animar els estudiants a “ampliar la seva comprensió i coneixement de diferents cultures i perspectives, mentre que millorem la nostra capacitat d'analitzar i interpretar textos complexos”. Consideren que la literatura és un gran punt de connexió per als estudiants de tota Europa, i “una oportunitat increïble per trobar més punts en comú, compartint altres llengües i millorant les nostres habilitats  per al pensament crític”, afegeix Martina.

Per aquesta estudiant, que ja ha publicat el seu primer llibre (“Yo también soy diferente”, Penguin Random House), U! Reading Club és una iniciativa que pot aportar molt valor cultural a les universitats politècniques de l’aliança.  Des de U! Reading Club, els seus impulsors volen animar als estudiants Unite! a participar en les activitats que s’organitzin. ‘Pretenem impulsar una associació que potencia la lectura des de la multiculturalitat, oferir als estudiants una oportunitat per accedir a la cultura des de la mateixa universitat  i compensar el volum de disciplines més tècniques que ja cursem als nostres graus’, comenta la seva coordinadora.

Expliquen que els seus aliats seran, a l’inici, les diferents biblioteques de les universitats Unite!, així com els clubs de lectura ja existents en aquestes institucions, a qui convidaran a sumar-se a les seves propostes. En aquest sentit, per a Carme Fenoll, ‘els clubs de lectura potencien la lectura crítica i la bibliodiversitat, fomentant debats enriquidors i l'empatia’. Per a la directora de l’Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC, ‘serà un bon espai per a fomentar les relacions socials entre els estudiants de tota la comunitat Unite! i, de fet, ells seran els protagonistes de la proposta’.

Alguns estudiants podran participar, d’una manera més activa, com a líders de debat, presentant les sessions del club i dinamitzant-les. Aquestes tindran lloc a través de plataformes virtuals que permetran reunir als diferents participants, reunits de manera presencial en cada una de les universitats. L’equip organitzador seleccionarà textos de diferents cultures i disciplines acadèmiques per exposar els participants a diverses tradicions literàries i acadèmiques. La seva intenció és combinar les propostes de clàssics de la literatura de cada país amb les obres d’autors i autores joves i emergents. Cada mes, un llibre d'un dels països serà el proposat i en les diferents sessions, els membres del Club podran exposar les seves idees i pensaments després de la lectura proposada. S’ha previst convidar a l’autor de l’obra a la sessió sempre que sigui possible i promoure així un debat directe i el coneixement dels autors entre l’estudiantat.

L’equip ha previst una estreta coordinació amb les diferents biblioteques universitàries a l’hora de seleccionar els textos així com amb llibreries de referència a cada país, que faciliti l’accés a  les obres proposades. En el cas de la UPC, aquesta serà la llibreria Ona Llibres , que compta amb una gran col·lecció d'autors clàssics i actuals de Barcelona i Catalunya traduïts a l'anglès i que té un projecte de revitalització de lectura obert a la Universitat.

Els tres estudiants impulsors de la iniciativa també han previst l’organització d’un acte presencial a Barcelona, coincidint amb la diada de Sant Jordi i des de Biblioteques UPC es mantindrà un catàleg dels textos llegits i debatuts així com les gravacions dels debats, una documentació que, segons explica Martina, “es podrà compartir amb futurs participants i servirà com a recurs de recerca acadèmica i col·laboració”.

Per a Carme Fenoll el Club de Lectura de Unite! ‘és també una proposta que afavorirà la salut mental i el gaudi personal, més enllà de les aules. Tenim moltes ganes de començar!’.