Unite! avança en la promoció de la ciència oberta

Anna Rovira, Cap d'Unitat dels Serveis Generals de Biblioteques de la UPC ha participat en l'Escola d'Estiu de Ciència Oberta que ha tingut lloc a la Universitat d'Aalto i forma part de la comunitat d’Unite! que treballarà en el suport a la ciència oberta

02/09/2022

Del 7 al 9 de juny va tenir lloc a la Universitat d’Aalto l’Escola d’Estiu de Ciència Oberta. Els participants, membres de les universitats Unite! van explorar noves pràctiques, principis i objectius de ciència oberta. Anna Rovira, Cap d'Unitat dels Serveis Generals de Biblioteques de la UPC va participar en l’Escola i va tenir l’oportunitat de compartir tot el que la UPC ha avançat en aquest tema en els darrers anys.

L’escola d’Estiu de Ciència Oberta ha estat un esdeveniment creatiu dissenyat per promoure la comunitat científica oberta de Unite! i avançar cap els objectius estratègics establerts en el full de ruta de Ciència Oberta i Innovació de Unite!. Les millors pràctiques es compartiran a finals d’aquest any en forma d'un manual científic obert. Serà una guia molt pràctica dirigida tant als investigadors, els directors universitaris com als responsables polítics.

La ciència oberta és un dels focus principals del projecte H2020 i la seva promoció un dels objectius principals de l’aliança. “La ciència oberta no és un eslògan de tecnologia elegant. Implica nous principis filosòfics, sociològics i organitzatius, pràctiques i objectius per dur a terme la recerca i la innovació en l'era digital. Aporta un nou paper per als investigadors. Estem explorant el present d'una nova institució de la ciència en l'era digital, per construir el nostre futur obert i democràtic com a universitats europees", explica Rubén Vicente-Sáez, líder del grup de treball d’Unite! "Creant una Universitat Europea de Ciència i Innovació d'alt impacte".

Els cursos de l’Escola han atret a un nombre rècord de participants en aquesta darrera edició. Anne Sunikka, cap de la Unitat de Ciència Oberta i ACRIS a la Universitat d'Aalto, va introduir els serveis de ciència i recerca oberts d'Aalto i va parlar sobre com la ciència oberta ha evolucionat a Finlàndia. El 2014, quan Aalto va introduir la seva política d'accés obert només el 13% de les publicacions eren d'accés obert, avui el nombre ja és proper al 80%. Actualment, els serveis de recerca d'Aalto se centren fortament en la formació. Els cursos que han promogut des de la universitat finlandesa han reunit milers de participants de tot el món i són accessibles en línia.

Caminant per la reserva natural propera a l’Escola d’Estiu els participants de l'Escola  van tenir l'oportunitat de compartir experiències i el coneixement de sobre com s'estan promovent i articulant els serveis de suport científic oberts per a les comunitats de recerca en cada universitat. El grup va visitar diverses infraestructures a la Universitat d'Aalto que donen suport a la ciència oberta, com Biofilia Lab. Victoria Kang, la seva directora, va presentar com Biofilia proporciona als artistes, investigadors, estudiants i acadèmics la capacitat d'involucrar-se amb les ciències de la vida i les seves aplicacions en un context artístic i cultural, fent així vincles creatius i crítics entre biociència, enginyeria i les arts.

La ciència oberta és un coneixement transparent i accessible que es comparteix i es desenvolupa a través de xarxes col·laboratives. Es tracta de compartir idees, dades, mètodes i resultats amb xarxes de col·laboració locals, nacionals, regionals i mundials de participants en la recerca. També va més enllà d'això per a abastar la producció i l'ús d'aquest coneixement científic entre aquestes xarxes de col·laboració.