La millora energètica d’habitatges del Raval i de l'Open Arms, i l’educació ambiental a les escoles, premis UPC al Compromís Social

Ròtul amb la informació de la 4a edició del Premi UPC al Compromís Social  2023

Cartel del Premio UPC al Compromiso Social

Noia posant un armari

Iniciativa rehabilitant el Raval

Vaixell Open Arms en operació rescat persones al mar

Iniciativa Open Arms Uno

Una nena mira la fitxa educativa ambiental

Projecte LES

Rehabilitar energèticament habitatges del barri del Raval, a Barcelona; optimitzar energèticament el vaixell Open Arms Uno, dedicat al rescat de persones al mar, i educar en eficiència energètica a través dels més petits, de l'escola a casa, són els objectius de les tres iniciatives guanyadores de la 4a edició del Premi UPC al Compromís Social, un guardó que duu com a lema 'Canvia el món amb la UPC’.

12/06/2023

El Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) ha atorgat el 4rt Premi UPC al Compromís Social a tres iniciatives transformadores que, en aquest cas, també són projectes d’optimització energètica. Totes tres han estat seleccionades d’entre les deu iniciatives més votades per part de la comunitat UPC i tenint en compte els criteris següents: la cocreació amb els col·lectius beneficiats per cada proposta, l’impacte i les aliances generades en el territori; la sostenibilitat entesa com a una proposta viable i amb continu continuïtat en el temps, i l’escalabilitat de les propostes, és a dir, la possibilitat de replicar-se en altres realitats que comparteixen la mateixa necessitat.

Els guardons, dotats amb 2.000 euros per a cada projecte, es lliuraran en el marc de les segones jornades de Compromís Social de la Universitat, que tindran lloc el 12 de juliol, de 10 a 14 h, a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV), a Sant Cugat del Vallès. Els projectes guardonats són els que es resumeixen tot seguit.

Rehabilitant el Raval. Estudi de solucions de baix cost per a la rehabilitació energètica en llars vulnerables
Es tracta d’una iniciativa presentada pel professor Alfredo Guardo Zabaleta, del Departament de Mecànica de Fluids. El projecte busca posar a la disposició dels residents del barri del Raval de Barcelona un catàleg d'actuacions de baix cost per a la rehabilitació energètica dels seus habitatges. Aquestes solucions pretenen ajudar a pal·liar els problemes de pobresa energètica que molts d'ells pateixen. El Raval és un barri amb una realitat socioeconòmica precària, amb una majoria de procedència estrangera i amb finques amb un grau deficient de manteniment. Aquesta circumstància fa necessàries propostes que millorin les condicions d’habitabilitat. El projecte consta d’una part analítica, d’un estudi de camp del comportament tèrmic i d’hàbits de consum energètics, i de l’ús complementari de bessons virtuals.

Optimització energètica a l’OPEN ARMS UNO: un doble compromís social
Una proposta presentada pel professor Xavier Martinez Garcia, del Departament d’Enginyeria Nàutica. Davant dels costos de la navegació de l’ONG Open Arms en relació al combustible consumit, el projecte té l’objectiu de minimitzar les necessitats energètiques del vaixell, reduir els costos operacionals i destinar part dels estalvis al salvament de vides. A més, la disminució de l’ús de combustible farà que les activitats dutes a terme per l’Open Arms Uno siguin més sostenibles i es minimitzi el seu impacte ambiental.

LES - Llavor energètica i salut. Del cole a casa
L'altre projecte guanyador ha estat presentat per la professora Eva Crespo Sánchez, del Departament de Tecnologia de l’Arquitectura. La iniciativa pretén transmetre i educar en mesures d’eficiència energètica als més petits perquè ho ensenyin i ho apliquin a les llars. El projecte, subvencionat per l’Ajuntament de Barcelona, s’ha dut a terme mitjançant tallers educatius a 250 alumnes d’entre 8 i 10 anys de tres escoles de la ciutat i es pot replicar als centres que ho sol·licitin. Llegir la notícia sobre el projecte LES

Més de 50 propostes i més de dos mil participants
Per primer cop, la selecció de les propostes finalistes al premi s’ha fet a partir d’un procés participatiu, dut a terme del 27 de març al 24 de maig, a través de la plataforma decidim.upc.edu. S'hi van presentar 50 propostes, 32 de personal docent investigador (PDI) de la Universitat, 11 d’estudiants i set de Personal d’Administració i Serveis (PAS). Per àmbits, 22 d’elles s’han identificat com a pràctiques docents, 19 com a iniciatives de recerca i cinc són propostes per a una millor gestió de la Universitat des de la perspectiva del compromís social. En el procés hi han participat  2.060 persones, ja sigui amb la presentació de propostes, donant suport al alguna d’elles o deixant un comentari.