CARNET i la UPC assagen un robot autònom de distribució de mercaderies a Esplugues

El robot autònom de distribució de mercaderies Ona
Descarregar

El robot autònom de distribució de mercaderies Ona

Alguns dels representants institucionals que han participat en les proves del robot Ona a Esplugues de Llobregat
Descarregar

D'esquerra a dreta, Lluís Jofre, director de CARNET; el rector Daniel Crespo; la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; la delegada del Govern a Catalunya, Maria Eugènia Gay; l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz; i la responsable executiva i científica de CARNET, Laia Pagès, en l'acte de presentació del robot Ona a Esplugues de Llobregat

Esplugues de Llobregat i l’àrea metropolitana de Barcelona han acollit aquest divendres, 10 de juny, una prova en entorn urbà real del robot autònom de distribució de mercaderies Ona, desenvolupat per CARNET i la UPC, en el marc del projecte europeu LogiSmile. La prova ha tingut com a escenari el barri de Can Vidalet. Més endavant, el robot Ona viatjarà a Hamburg (Alemanya) i a Debrecen (Hongria), on es faran noves proves del projecte.

10/06/2022

A l’acte hi han acudit la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz;  el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo; el director acadèmic de CARNET, Lluís Jofre; la responsable executiva i científica de CARNET, Laia Pagès; i el director de l’Innovation Hub South de l’EIT Urban Mobility, Daniel Serra; així com diferents socis del projecte. El rector Daniel Crespo ha afirmat que "la UPC aposta per continuar essent un referent en mobilitat a Catalunya" i ha recordat que recentment la Universitat ha guanyat la licitació per gestionar el Centre de Formació Professional de Martorell, que serà un centre de la mobilitat sostenible, ja que "des de la Universitat volem contribuir a solucionar el problema de la mobilitat", ha manifestat el rector.

LogiSmile és una de les iniciatives innovadores per demostrar l'eficàcia d’aquest tipus de robots autònoms de repartiment de mercaderies, ja que permet reduir costos, emissions contaminants i congestió de trànsit, així com solucionar les dificultats d’aparcament a la ciutat, alhora que garanteix repartiments flexibles, ràpids i còmodes.

El projecte està liderat per CARNET ­–­el hub de recerca i innovació en mobilitat urbana creat per la UPC, VW Group Research i SEAT, liderat per CIT-UPC­–  i està cofinançat per l’EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia de la Unió Europea (EIT, per les seves sigles en anglès). El projecte compta també amb la participació de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat i l’AMB, entre altres socis d’Espanya i Europa.

Validació del sistema de navegació autònoma o interacció robot-humà
El banc de proves del barri de Can Vidalet d’Esplugues implica una àrea-pista de 750 metres en què es barreja calçada i zones per als vianants. Té com a objectiu la validació del sistema de navegació autònoma, la interacció robot-humà, la comunicació amb els destinataris finals i la validació del centre de control back-end, incloent-hi el gestor de missions i el control remot. També serveix per demostrar i validar la recollida i el lliurament de paquets als usuaris.

L’experiència d’Esplugues i de l’àrea metropolitana de Barcelona també busca avaluar l'acceptació d’Ona per part d'altres usuaris de la via pública i dels vianants presents en el lloc. De fet, en els últims mesos, mentre CARNET posava a punt el robot, Ona i els vianants han conviscut en els carrers de la ciutat.

Resposta als reptes urbans: robots segurs i sostenibles
Un dels objectius del projecte LogiSmile és cercar solucions als problemes derivats de les operacions logístiques actuals en el centre de les ciutats: l’augment de la congestió del trànsit; la contaminació atmosfèrica i acústica, i la seguretat de vianants, ciclistes i repartidors. A més d’assajar-se a Esplugues de Llobregat, únic lloc a Espanya, el robot també s’assajarà en dues ciutats més, amb diferents contextos socials i urbanístics: Hamburg (Alemanya), i Debrecen (Hongria). En el projecte hi participen les empreses Cap Gemini Engineering, PTV i Last Mile Autonomous Delivery, entre d'altres.

LogiSmile també pretén demostrar a responsables polítics i planificadors urbans que els robots de repartiment autònoms són segurs i que se’n pot fer un desplegament sostenible. Sens dubte, els vehicles autònoms de càrrega s'introduiran al mercat abans que els cotxes autònoms de passatgers, perquè plantegen menys problemes de seguretat o responsabilitat. Com a primer pas cap a la robotització de les operacions urbanes, els robots de repartiment autònoms augmentaran l'acceptació dels usuaris cap a les tecnologies autònomes i, al final, facilitaran la introducció dels vehicles autònoms de passatgers.