Comença la instal·lació de 510 mòduls fotovoltaics per produir electricitat al Campus Nord

Comença la instal·lació de 510 mòduls fotovoltaics per produir electricitat al Campus Diagonal Nord
Descarregar

La UPC ha iniciat l’any fent un pas més en el camí cap a la producció pròpia d’energia: el 2 de gener ha començat la instal·lació dels 510 mòduls que formen part de la nova planta solar fotovoltaica de 170 kW que produirà una part de l’energia elèctrica que consumeixen els aularis del Campus Nord, a Barcelona.

07/01/2020

En la línia d’avançar en la producció i el consum d’energia generada per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), aquest gener s’ha iniciat la instal·lació de la nova planta solar al Campus Nord de Barcelona, formada per 510 plaques fotovoltaiques i que ocuparà una superfície de 2.067 m2 sobre les cobertes dels edificis d’aularis A1, A2, A3 i A4.  La nova planta tindrà una potència de 170 kW i es preveu que tingui una producció anual de 225.000 kWh, és a dir, el 50% de l'energia que consumeixen aquests edificis.

La instal·lació d’aquesta planta solar al Campus Nord està coordinada pel Servei d’Infraestructures de UPC, amb el suport del Gabinet d'Innovació i Comunitat, i compta amb la col·laboració d’Álvaro Luna, professor del Departament d'Enginyeria Elèctrica a l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i investigador del grup de recerca en Sistemes Elèctrics d'Energia Renovable (SEER).

Un cop comenci a funcionar, la nova planta se sumarà a les que ja hi ha en marxa al Campus de Terrassa, instal·lada en el marc de la iniciativa Solar Campus i a l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), en aquest cas impulsada a través del projecte BISOL.

Nous projectes per a l’autoconsum energètic
En paral·lel a la construcció de la planta solar sobre els aularis del Campus Nord, s'està treballant en l’avaluació del potencial de producció d’energia solar fotovoltaica per a consum propi de la UPC, amb la finalitat de determinar els passos a seguir al respecte els propers anys. Una tasca que es realitza amb la col·laboració dels grups de recerca especialitzats en energies renovables i de l’estudiantat. En aquest sentit, s’han iniciat recentment els estudis per tirar endavant noves instal·lacions solars tant al Campus Nord com al Campus Sud de Barcelona, així com a Manresa, Terrassa i Vilanova i la Geltrú

Coordinats també pel Servei d'Infraestructures de la UPC, els projectes compten així mateix amb la col·laboració de professorat del Departament d’Enginyeria Elèctrica. A més de l’Álvaro Luna, hi participa Roberto Villafáfila, professor a l’ETSEIB (Campus Sud) i investigador del Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA); així com Balduí Blanqué i Eusebi Martínez, professors a l'Escola Politècnica Superior d¡Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i investigadors del Grup d'Accionaments Elèctrics amb Commutació Electrònica (GAECE)

Altres mesures d’eficiència energètica
Entre d’altres accions, també s’està duent a terme la certificació dels edificis i campus de la UPC, una acció que uneix sinergies entre la gestió, la docència i la recerca. Actualment ja s'han certificat 33 edificis, amb la implicació de 30 estudiants i estudiantes i de sis professors de diferents centres docents.

Aquestes iniciatives tenen com a marc de referència el Pla UPC 2020 de sostenibilitat energètica, en marxa des del 28 de setembre del 2015, amb un objectiu doble: d’una banda, assolir una universitat de baixa intensitat energètica i baixa emissió de carboni, sostenible a mig i llarg termini; de l’altra, experimentar la innovació als campus per potenciar el rol de la Universitat com a recurs de coneixement i aprenentatge vers una societat sostenible energèticament.

Així mateix, s’emmarquen en el full de ruta de la UPC per fer front a l’estat d’emergència climàtica, declarat per acord del Claustre Universitari el maig passat.