Dues estudiants de doctorat de la UPC, reconegudes amb els premis IND+I Science 2018

Descarregar

Nour Chams i Berta Vidal, guanyadores del premis IND+I Science 2018, amb Jordi G. Brustenga, secretari de la iniciativa IND+I

Descarregar

Nour Chams, premiada en la categoria ‘Sistemes i polítiques d’innovació’ amb Elena Alarcón, regidora de Serveis Generals i d’Empreses, Ocupació i Innovació de l'Ajuntament de Viladecans, i Carles Ruiz, alcalde de Viladecans

Descarregar

Berta Vidal, premiada en la categoria ‘Agenda de desenvolupament metropolità’, amb Oriol Estela, coordinador general del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), i Carles Ruiz, alcalde de Viladecans

Les estudiants de doctorat Nour Chams, amb una metodologia innovadora per mesurar el retorn econòmic i l’impacte social i ambiental de l’R+D+i’, i Berta Vidal, amb una proposta per prevenir i reduir el malbaratament alimentari en els menjadors escolars, han estat guardonades en la darrera edició dels premis IND+I Science. Els dos projectes han estat desenvolupats al Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA), ubicat al Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT), al Campus del Baix Llobregat de la UPC.

11/03/2019

Els premis IND+I Science reconeixen el coneixement que s'està produint en l'àmbit universitari i promouen la seva transferència cap a les polítiques públiques. Adreçats a estudiantat de doctorat que desenvolupin la seva recerca a universitats catalanes i estudiantat català que estigui a universitats estrangeres, la convocatòria d’enguany incloïa tres categories: sistemes i polítiques d'innovació, agenda de desenvolupament metropolità, i indústria verda per al creixement sostenible.

El treball de Nour Chams, estudiant del programa de doctorat en Sostenibilitat, ha estat reconegut en la categoria ‘Sistemes i polítiques d’innovació’. Amb el títol ‘Metodologia d’investigació per mesurar el retorn econòmic i l’impacte social i ambiental de l’R+D+i’, Chams planteja una metodologia mixta d’investigació que integra els models ASIRPA (Anàlisi Socioeconòmic dels Impactes de la Recerca Pública Agronòmica) i IOM (Impact Oriented Monitoring) per mesurar no només el retorn econòmic, sinó també l'impacte social i ambiental de la recerca. L’estudi proporciona, així, una eina estandarditzada per avaluar la rendibilitat de diversos projectes i institucions de l'R+D+i. El treball ha estat tutoritzat pels investigadors José María Gil i Bouali Guesmi, del Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA), una entitat de recerca vinculada a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) , ubicat al Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT), al Campus del Baix Llobregat de la UPC.

Berta Vidal, també estudiant del programa de doctorat en Sostenibilitat, ha estat premiada en la categoria ‘Agenda de desenvolupament metropolità’ per la proposta ‘Prevenció i reducció del malbaratament alimentari en els menjadors escolars de l’Area Metropolitana’. El treball es basa en què les conseqüències mediambientals, socials i econòmiques del malbaratament alimentari augmenten en les etapes finals de la cadena agroalimentària, com ara la restauració col·lectiva. Concretament, l’estudi es fixa en els menjadors escolars, que representen, en l’àmbit estatal, el 26,4 % dels àpats servits per aquest sector de la restauració. El projecte analitza l’impacte d’una metodologia innovadora com són les nudging strategies en la reducció i la prevenció del malbaratament alimentari post-consum als menjadors escolars. A partir de quatre pilots realitzats, s’ha elaborat una eina interactiva que permeti a les escoles reduir i prevenir el malbaratament alimentari de manera autònoma i contribuir a la transformació cap a sistemes alimentaris sostenibles. El projecte també planteja la importància d’apoderar els centres educatius en la prevenció del malbaratament, incorporant-lo en el seu projecte educatiu. El treball ha estat tutoritzat per José María Gil, juntament amb la investigadora Raquel Díaz, també del CREDA.

En la categoria de 'Indústria verda per al creixement sostenible', la guanyadora ha estat Kinga Barbara Tchorzewska, de la Universitat de Barcelona, amb el projecte 'Són eficaços els impostos ambientals per estimular l’adopció de mesures i tecnologies mediambientals?', tutoritzat per José Garcia-Quevedo.

Els premis IND+I Science, dotats en 3.000 euros, estan impulsats per l’Ajuntament de Viladecans, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona i el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, juntament amb la Universitat de Barcelona i la UPC.