Dues intervencions urbanístiques i la transformació d’una central tèrmica, Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba

Dues intervencions urbanístiques i la transformació d’una central tèrmica, guardonades amb el Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, Fundació Banc de Sabadell
Descarregar

Imatge aèria del Parc del Pont de Brooklyn de Nova York, recuperat i ampliat per a l'oci dels ciutadans a partir d'una intervenció de l’arquitecte Michael Van Valkenburgh

Descarregar

El projecte Parques del Rio Medellín, (Colòmbia), dels arquitectes Sebastian Monsalve Gomez i Juan David Hoyos Taborda, menció honorífica del jurat

Descarregar

La transformació de la central tèrmica de Yang Shupu (Xina) dissenyada pels arquitectes Zhang Ming i Zhang Zi, premi del públic

Premi Internacional de les Escoles de Paisatge

En el marc de l'11a Biennal Internacional de Paisatge de Barcelona també s'ha lliurat el Premi Internacional de les Escoles de Paisatge, Fundació Banc de Sabadell, impulsat per l'ETSAB, a un projecte del City College of Nova York (Estats Units), seleccionat entre els presentats per les vuit escoles finalistes .

El jurat també ha atorgat quatre mencions especials a la University of Technology de Sidney (Austràlia), a l'School of Architecture Urban Planning Construction Engineering del Politecnico di Milano (Itàlia),  a la Graduate School of Design, de la Harvard University (Estats Units), i la Leibniz University Hannover (Alemanya).

El Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, Fundació de Sabadell, atorgat en el marc de l’11a edició de la Biennal Internacional del Paisatge i impulsat per l'ETSAB de la UPC, ha estat pel projecte ‘Brooklyn Bridge Park’, de l’arquitecte Michael Van Valkenburgh. El jurat també ha atorgat una menció honorífica a la intervenció ‘Parques del Rio Medellín’, de Sebastian Monsalve i Juan David Hoyos, mentre que el premi del públic ha estat per la transformació de la central tèrmica de Yang Shupu, dels arquitectes Zhang Ming i Zhang Zi. Durant la Biennal també s'ha lliurat el Premi Internacional de les Escoles de Paisatge.

08/10/2021

La intervenció al ‘Brooklyn Bridge Park’, de Nova York, obra de l’arquiecte Michael Van Valkenburgh, ha estat seleccionat com a guanyador del Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, Fundació Banc de Sabadell, atorgat en el marc de l’11a edició de la Biennal Internacional del Paisatge de Barcelona 2020-21, que ha tingut lloc del 27 de setembre al 2 d’octubre en format virtual.

L’arquitecte és el fundador de Michael Van Valkenburgh Associates, Inc (MVVA), una firma de 100 persones amb seu a Brooklyn, Nova York i Cambridge (Estats Units). Segons la valoració del jurat, un dels punts forts que diferencia aquest projecte de la resta és el seu poder per reunir la gent i millorar el sentit d'una comunitat inclusiva en el marc de la natura dissenyada. Un parc que rep més de cinc milions de visites anuals i que ofereix activitats riques i ben programades, on els magatzems abandonats, molls obsolets i mampares en descomposició han esdevingut un espai públic vibrant.

Pel que fa a les tècniques de disseny i enginyeria, aquest projecte estableix un punt de referència per al disseny de paisatges postindustrials, incloent-hi el reciclatge d’estructures industrials, la construcció de vores suaus que reintrodueixen les ecologies marines i absorbeixen les creixents marees i aigües d’inundació, les estratègies enjardinades que s’enfronten al soroll urbà, etc.

Menció honorífica del jurat i premi del públic
La menció honorífica del jurat ha estat per al projecte Parques del Rio Medellín, (Colòmbia), dels arquitectes Sebastian Monsalve Gomez i Juan David Hoyos Taborda. Aquest projecte ha contribuït a modificar la imatge de trànsit intens de la ciutat, ja que ha incorporat zones de vianants integrades de manera insospitada. El jurat ha destacat que es tracta d’un projecte model que demostra la capacitat d’una ciutat per superar un període conflictiu de llarga durada, que esdevé una inspiració per revitalitzar infraestructures obsoletes amb paisatges urbans atractius.

Pel que fa al Premi del Públic, el guardó ha recaigut en la transformació de la central tèrmica de Yang Shupu (Xina) dissenyada pels arquitectes Zhang Ming i Zhang Zi (Original Design Studio/TJAD)

Un baròmetre de tendències i preocupacions socials
El Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, Fundació Banc de Sabadell, va ser impulsat per l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) en homenatge a la que fou professora de l’Escola, Rosa Barba Casanovas (1948-2000), considerada com el motor del paisatgisme a Espanya. Actualment, el guardó té una dotació econòmica de 15.000 € i es concedeix a un projecte de paisatgisme construït durant els 5 anys anteriors a la seva convocatòria.

Convocat juntament amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i la Fundació Banc de Sabadell, selecciona 14 projectes finalistes, els autors i autores dels quals els presenten al Simposi de la Biennal, dedicada enguany a l’emergència climàtica.

Els projectes seleccionats passen a formar part de l'arxiu en línia de la PAISATECA de la Biennal, amb l’etiqueta biennal ATLAS. Durant aquesta edició, els 14 projectes finalistes s’han pogut visualitzar, a través de projeccions, al vestíbul de l’ESTAB.

Al llarg dels anys, aquest guardó ha esdevingut un baròmetre d'alt interès de les tendències, preocupacions socials i aportacions professionals del món del paisatgisme a les necessitats i urgències en relació amb la cura i intervenció al territori.

Aquesta edició s'emmarca, a més, en els actes commemoratius dels 50 anys de la UPC.