El 4 d'abril, jornada 'Reptes i propostes per a una educació en igualtat', al Palau Macaya de Barcelona

Més dones en les carreres professionals d’àmbit tecnològic

El cicle 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur', inaugurat el passat mes de gener, compta amb un programa amb diverses conferències, taules rodones i seminaris que tenen l’objectiu de reflexionar sobre el paper que juga la dona en el món tecnològic i com es pot plantejar un futur més enriquidor al respecte. El cicle es va inaugurar el gener passat amb la intervenció de Carme Torras, escriptora i llicenciada en matemàtiques, doctora en informàtica i professora d’investigació de l’Institut de Robòtica CSIC-UPC, que va explicar els vincles entre la robòtica, la intel·ligència artificial i les humanitats

Des d'aleshores i en el decurs de l’any, el cicle integra, conferències, debats i tallers que reuneixen expertes i acadèmiques nacionals i internacionals, d’àmbits com la tecnologia i la robòtica, l’economia o l’educació, per debatre quines estratègies i polítiques cal seguir per tal d’incrementar la presència de dones en les carreres professionals d’àmbit tecnològic.

Programa del cicle

Tonya Blowers, coordinadora del programa de l’Organització per les Dones en Ciència per al Món en Desenvolupament (OWSD), iniciarà amb una conferència la jornada 'Reptes i propostes per a una educació en igualtat', que tindrà lloc el 4 d'abril, a les 18.30 h, al Palau Macaya de Barcelona. La sessió forma part del cicle 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur', organitzat per "la Caixa" amb la direcció científica de la UPC, i continuarà amb taula rodona entre diverses expertes en l’àmbit de la tecnologia i l’educació, moderada pel degà de la FIB, Josep Fernandez Ruzafa i en la qual es plantejarà la relació entre nena, jove, dona i tecnologia.

04/04/2019

El Palau Macaya (Passeig de Sant Joan 108, Barcelona) de ”la Caixa”, amb la direcció científica de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), acollirà una nova sessió del cicle 'Dones i tecnologia: un tàndem de futur': la jornada 'Reptes i propostes per a una educació en igualtat' (vegeu vídeo), que tindrà lloc el 4 d’abril, a les 18.30 h i que té com a objectiu oferir una visió global de l’educació plantejant la relació entre nena, jove, dona i tecnologia.

La sessió s’iniciarà amb la conferència de Tonya Blowers, coordinadora del programa de l’Organització per les Dones en Ciència per al Món en Desenvolupament (OWSD). L’experta en estudis de Dona i Gènere presentarà les seves idees en una intervenció que porta per nom 'Suport a l’educació STEM de les dones en el món del desenvolupament'.

A la taula rodona posterior,  moderada per Josep Fernández Ruzafa, degà de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, hi participaran:

Durant la taula rodona es debatran els resultats dels tallers duts a terme anteriorment i en el marc d'aquest cicle sobre els reptes i les propostes d’actuació a tots els nivells educatius.

Conferenciant: Tonya Blowers és coordinadora de programes de l’OWSD, amb seu a Trieste, Itàlia. Doctora en estudis de Dona i Gènere per la Universitat de Warwick (Regne Unit), ha desenvolupat cursos de comunicació científica per a estudiants de doctorat en neurociència, biologia, física i matemàtiques. Anteriorment va ser redactora de l’Acadèmia Mundial de Ciències per l’Avenç de les Ciències en països en desenvolupament (TWAS), on va aportar gran quantitat d’articles al voltant de la ciència en els països en desenvolupament.

Ponents i moderador de la taula rodona:
Núria Castell Ariño és llicenciada en Informàtica per la UAB i doctora en Informàtica per la UPC. Professora de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC des de fa més de 30 anys. Ha estat la degana de la FIB de 2010 a 2017. Ha participat en el disseny de nombrosos plans d'estudi tant a nivell nacional com internacional. Participa des de fa anys en diverses activitats i programes orientats a incentivar la vocació de les noies per la tecnologia, molt especialment per la informàtica. És la directora del cicle 'Dona i Tecnologia: un tàndem de futur'.

Roser Cussó Calabuig és llicenciada en ciències geològiques, màster en e-learning i gestió del coneixement i doctorand en tecnologia educativa. És professora en Tecnologia de secundària i del màster de Formació de professorat de secundària de la UPC. Des del curs 2000-2001 treballa en iniciatives per afavorir un increment de les vocacions de les noies pels estudis tècnics, especialment en l'àmbit informàtic. En breu defensarà la tesi doctoral 'Diferències de gènere en els adolescents en l'ús de les TIC'.

María Antonia Huertas. Llicenciada en Matemàtiques i en Humanitats, i doctora en Lògica Matemàtica. Exerceix com a professora dels estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, i és directora del màster en Enginyeria computacional i matemàtica que imparteix la mateixa Universitat juntament amb la Rovira i Virgili. També és coordinadora del premi equit@T a la equitat de gènere en les TIC.

Susana Navarro. Llicenciada en pedagogia i postgrau en e-learning. Tècnica d’educació al Consorci d'Educació de Barcelona, assessora en tecnologia educativa i responsable dels programes de sostenibilitat i STEAM a Barcelona. Navarro compta amb experiència en el disseny i programació de videojocs.

Josep Fernandez Ruzafa. Llicenciat per la UPC a la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB). Doctor en Informàtica per la UPC. Professor de la FIB des de fa més de 30 anys i actual degà d'aquesta Facultat. És professor d’innovació docent del màster en Formació del Professorat d’Educació Secundària de la UPC. Desenvolupa la seva activitat científica en els camps de la robòtica assistencial, la robòtica mèdica, els sistemes de percepció i els laboratoris on-line (remots).