El bòlid elèctric ‘Cat11e’, de proves al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló

Descarregar

L'equip ETSEIB Motorsport amb el vehicle Cat11e

Descarregar

L'equip e-Tech Racing de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC

El nou vehicle de l'e-Tech Racing, de la UPC-EEBE

Per la seva banda, l'equip e-Tech Racing, format per 40 estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), presentarà el seu nou monoplaça elèctric de formula el 26 de juliol, a les 18 hores, a la sala d'actes del centre docent de la UPC, al Campus Diagonal-Besòs (Av. Eduard Maristany, 16). Aquest serà el cinquè vehicle de l'equip, format ara fa quatre anys, amb el qual competiran aquest estiu a la Formula Student Spain i a la Formula Student Czech Republic.

Un altre equip de la UPC que ha destapat el seu cotxe aquests darrers dies és Dynamics, dels estudiants de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM), que el 20 de juliol va donar a conèixer el nou monoplaça de competició DYN-03 amb el qual han participat a la Formula Student Netherlands. Al final del mes d'agost, l'equip també competirà al Circuit de Catalunya-Barcelona, a Montmeló, en la Formula Student Spain.

Notícies relacionades:

Aquesta setmana, del 23 al 27 de juliol, als matins a partir de les 11 hores, al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló, l'equip d'estudiants ETSEIB Motorsport de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) posarà a prova el ‘Cat11e’, el vehicle elèctric que han dissenyat durant aquest curs acadèmic i amb el qual participaran a partir del mes d’agost en les diferents curses de la competició internacional Formula Student 2018. D'altra banda, el 26 de juliol, a les 18 hores, l'equip d'estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) presentarà el seu vehicle al Campus Diagonal-Besòs.

18/07/2018

El CAT11e és l’onzè monoplaça dissenyat i construït per l’equip ETSEIB Motorsport, format per 39 estudiants de la UPC, del grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials i dels màsters universitaris en Enginyeria Industrial i en Enginyeria d’Automoció de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). Es tracta d’un vehicle 100% elèctric amb tracció a les rodes posteriors, que incorpora millores respecte al seu predecessor: és més ràpid i té un millor rendiment. Per aconseguir-ho, s’han perfeccionat aspectes tècnics relacionats amb l’aerodinàmica, el sistema de refrigeració i l’augment del voltatge de la bateria de 400V a 600V.

En primer lloc, el CAT11e introdueix una reducció de pes de 219 Kg fins a només 200 Kg, la qual cosa permetrà reduir significativament el temps per volta. També s’ha optimitzat el rendiment de tot el sistema de potència en termes de eficiència i prestacions. Una millor gestió de la bateria junt amb un sistema de refrigeració redimensionat permeten aprofitar millor l’energia. El monoplaça està equipat amb un motor d'alta tensió de 100 kW, però que es limita a 80 kW per seguir la normativa de la competició.

Finalment, s’ha redissenyat i portat al límit el paquet aerodinàmic juntament amb una configuració dinàmica del vehicle reajustada. El vehicle inclou aspectes ergonòmics per facilitar les tasques dels conductors: incorpora un nou seient de fibra de carboni, juntament amb nous pedals fàcilment ajustats que ofereixen un nou nivell de comoditat i mantenen el mínim de pes.

Objectiu: consolidar-se entre els millors d’Europa
Amb aquest monoplaça l’equip de la UPC competirà aquest estiu en les diferents curses de Formula Student que tindran lloc a diferents ciutats: del 31 de juliol al 4 d’agost a l’Autodrom Most de la República Txeca, a la Formula Student Czech; del 6 al 12 d’agost, a Hockenheimring, a Alemanya, a la Formula Student Germany (la cursa més important); i del 21 al 26 d’agost a la Formula Student Spain, que tindrà lloc al Circuït Barcelona-Catalunya, a Montmeló. En cadascuna d’aquestes competicions internacionals participen juntament amb uns 40 equips d’altres universitats d’arreu del món en la categoria elèctrica.

L’ETSEIB Motorsport afronta la temporada amb l'objectiu de millorar els grans resultats de la temporada passada, en que va aconseguir situar-se entre els 10 primers en les tres curses més importants de la Formula Student (Àustria, Espanya i Alemanya), i consolidar-se entre els millors d'Europa. Actualment, l’equip ocupa la 15a posició de 139 en el rànquing mundial de Formula Student Electric.

Participació d’empreses i entitats
El projecte, dirigit pel professor de l’ETSEIB Francesc Roure, compta amb el suport de més de 100 entitats col·laboradores (vegeu patrocinadors), entre les quals destaquen Applus+ Idiada, BOSCH, Elring Klinger, HHAAS, Lemo, Seat i el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC).

Així mateix, per part de la Universitat donen suport a la iniciativa el Centre d’Innovació Tecnològica en Convertidors Estàticos i Accionaments (CITCEA), NEXUS projectes, la Fundació centre CIM-UPC i el Laboratori Comú d’Enginyeria Mecànica.

Vídeo del CAT11e (YouTube)

Notícia relacionada: