El periodista Xavier Duran guanya la 2a residència d'escriptura UPCArts

L'escriptor i periodista Xavier Duran

L'escriptor i periodista Xavier Duran

El guanyador de la segona residència d’escriptura UPCArts és l’escriptor i periodista Xavier Duran, que rebrà un ajut de 2.000 euros i accés a laboratoris i espais de recerca de la UPC per crear una obra literària vinculada a la Universitat.

17/04/2023

La residència d'escriptura organitzada pel programa cultural UPCArts té l'objectiu d’impulsar la participació d’escriptors o d’escriptores en la vida cultural i comunitària de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) per tal d’apropar al públic general, mitjançant l’obra literària contemporània, la docència, la recerca i transferència de tecnologia que es fa a la Universitat.

Com a guanyador d'aquesta segona convocatòria del programa, l'escriptor, periodista i divulgador científic Xavier Duran rebrà un ajut de 2.000 euros i participarà fins al proper mes de juliol en la vida cultural i comunitària de la Universitat i tindrà la possibilitat d’accedir a laboratoris i espais de recerca. A més, participarà en activitats de divulgació científica del programa UPCArts. L'escriptor crearà una obra literària, que serà editada per Publicacions UPC.

Xavier Duran i Escriba (1959, Barcelona) es va llicenciar en Ciències Químiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) el 1982 i es va doctorar en Ciències de la Comunicació, també per la UAB, el 1997. Duran és un reconegut periodista científic, que ha desenvolupat bona part de la seva carrera a Televisió de Catalunya (TV3), on va començar a col·laborar el 1992. De 1999 a 2014, va ser director del programa 'El Medi Ambient', i, fins al 2023, ha estat redactor especialitzat en Ciència i Tecnologia als serveis informatius de la cadena. És també soci fundador de l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).

Amb més d'una trentena de llibres publicats, Xavier Duran ha rebut diversos guardons en reconeixement de la seva obra, entre altres el premi Joan Fuster d'assaig (1990), el premi Josep Vallverdú (1991 i 2015), el premi d'assaig Joaquim Xirau (1993), el premi Marià Vayreda de prosa narrativa (1992), o el Premi Crítica Serra d’Or de Recerca (2015).

En relació amb la residència a la Universitat, Xavier Duran afirma: "Crec que la UPC no és només una font de coneixement científic i tecnològic i d’aplicacions d’aquests sabers, sinó un lloc excel·lent per obrir la ment sobre la ciència i la tecnologia i els seus efectes, i la interacció amb la cultura en general. Justament allò que he intentat promoure amb les meves obres".

La presentació de Xavier Duran com a guanyador de la segona residència d'escriptura UPCArts s'ha fet en el marc del Sant Jordi Digital a la UPC.

La primera residència d'escriptura UPCArts la va guanyar l'escriptor i divulgador científic Jorge Carrión, que va escriure l'obra 'El vocabulari del Futur imminent'.