El projecte d’intervenció al volcà Saxhóll, a Islàndia, guanya el Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba

Una intervenció per reduir l’impacte del turisme al volcà Saxhóll, a Islàndia, ha guanyat el Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba. El guardó s’ha atorgat en el marc de la Biennal Internacional del Paisatge, organitzada pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i la UPC.

01/10/2018

El despatx Landslag ehf juntament amb l’arquitecte Þráinn Hauksson són els autors del projecte guanyador d’aquesta edició del Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, lliurat el 28 de setembre en un acte celebrat al Petit Palau de la Música, en la cloenda de la Biennal Internacional del Paisatge. Es tracta d’una intervenció feta al volcà Saxhóll (Islàndia) entre els anys 2014 i 2016 per revertir els efectes dels visitants que diàriament pugen al cràter.

La instal·lació consisteix en una escala d’acer negre de 396 esglaons amb 160 metres de longitud i 1,5 metres d’amplada. L’escala segueix l’antic camí d’ascens cap al cràter, dibuixat  al llarg del temps pels visitants que hi accedeixen i que ja es dividia en camins paral·lels i deformats. Amb aquesta intervenció s’ha aconseguit revertir el procés de degradació dels vessants i els materials de les muntanyes.

La proposta de Landslag ehf i Þráinn Hauksson s’ha imposat als 232 projectes presentats en aquesta convocatòria del premi, que està dotat amb 15.000 euros. El jurat també ha reconegut amb una menció el projecte del parc lineal per al ferrocarril de Cuernavaca.

Premi Escoles de Paisatge
En el marc de la Biennal de Paisatge, s’ha atorgat també el Premi Internacional Escoles de Paisatge, que ha comptat amb 69 universitats participants d’arreu del món. La universitat guanyadora en aquesta edició ha estat l’Edinburgh College of Art (Escòcia), que podrà seleccionar un estudiant per participar al taller intensiu internacional del màster d'Arquitectura del Paisatge de la UPC.

Exposició dels projectes finalistes
El COAC acull fins al 27 d’octubre la mostra del Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, que exposa els projectes finalistes en quatre categories: Articulació, Intersecció, Regeneració i Transició.

D’altra banda, l’exposició dels projectes universitaris d’escoles d’Arquitectura i Paisatge que han optat al Premi Escoles de Paisatge es pot visitar fins al 19 d’octubre a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC.

Més informació: