Els robots i les seves sorprenents aplicacions, al nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’

Caràtula del pòdcast 'Joguines, companys de feina, cirurgians, directors d'orquestra. De qui parlem?’', amb Alícia Casals i Maria Farahi
Descarregar

‘Joguines, companys de feina, cirurgians, directors d'orquestra. De qui parlem?’, el nou pòdcast de la sèrie de divulgacio 'Algorrritmes UPC'

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

‘Joguines, companys de feina, cirurgians, directors d'orquestra. De qui parlem?’ és el dissetè episodi de la sèrie 'Algorrritmes UPC', una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat, i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i de Barcelona Activa.

'Algorrritmes UPC' està disponible a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres se’n pot escoltar un nou capítol.

Joguines, companys de feina, cirurgians, directors d’orquestra… En el nou episodi de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’ parlem de robots amb Alícia Casals, professora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) de la UPC, i Maria Farahi, estudiant de doctorat del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB).

31/05/2023

Sabíeu que fa cinc anys un robot, anomenat Yumi, va dirigir la filharmònica de Lucca, al Teatre Verdi de Pisa, amb el tenor Andrea Bocelli? O que la paraula ‘robot’ ve del terme txec 'robota' i significa 'treball forçat' o ‘servitud’? Va ser utilitzada per primera vegada el 1920 en una obra de teatre en què un científic creava i venia éssers anomenats ‘robots’ per utilitzar-los com a esclaus.

Els robots ja són a tot arreu: a les fàbriques, a la restauració, a la construcció, a l'agricultura, a la medicina… I, per parlar-ne, en el nou ‘Algorrritmes UPC’ ens acompanyen Alícia Casals, professora i investigadora a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) de la UPC, i Maria Farahi, doctoranda al Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB).

En el pòdcast ‘Joguines, companys de feina, cirurgians, directors d'orquestra. De qui parlem?’, les investigadores expliquen què és la robòtica, quines característiques fan que una màquina es consideri un robot i com la seva presència creixent influirà en el mercat laboral. Un robot és una màquina funcional que podem programar perquè faci tasques repetitives de manera autònoma o dotar-la d'una certa capacitat d'aprenentatge. Les científiques apunten que la diferència entre una màquina i un robot és simple: mentre que la màquina necessita algú que la controli, els robots poden decidir per ells mateixos.

Un dels sectors en què la robòtica està entrant amb força és el de la robòtica mèdica: és precisament en aquest àmbit, que treballen les protagonistes del pòdcast. En concret, en les seves aplicacions en la cirurgia, la rehabilitació i l’assistència de persones amb discapacitat. També expliquen que, en el futur, els robots seran més petits i amb més capacitat sensorial, per fer-los més intel·ligents i poder entendre’s amb les persones. I que també obriran nous camins i possibilitats: crearan nous llocs de treball que ara no coneixem, que requeriran una formació més especialitzada de les persones.

Podeu escoltar el nou pòdcast a iVoox, Spotify i YouTube.

'Algorrritmes UPC': capítols publicats