L’enginy invisible, protagonista del segon episodi de la sèrie 'Algorrritmes UPC’

Imatge del pòdcast 'L'Enginy (in)visible', segon episodi de la sèrie de divulgació 'Algorrritmes UPC', amb Núria Salán
Descarregar

En el segon episodi de la sèrie 'Algorrritmes UPC’, Núria Salán, professora de l’ESEIAAT de la UPC, fa un recorregut a la vida de dones pioneres i els seus descobriments o aportacions, que molt sovint han estat silenciats. A ‘L’Enginy (in)visible’, Salán reivindica el paper de la dona en el desenvolupament científic i tecnològic de la societat, coincidint amb la commemoració de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.

08/02/2023

Coneixeu Maria la Jueva, la primera dona alquimista? O Hipàtia, la primera matemàtica i astrònoma de la història? Sabíeu que Letitia Mumford Geer va inventar la xeringa que es pot utilitzar amb una sola mà? O que Hedy Lamarr va crear el sistema que va permetre desenvolupar la tecnologia Wi-Fi? Són alguns dels exemples que planteja Núria Salán, professora i investigadora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) a ‘L'Enginy (in)visible’, el nou pòdcast de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’.

Núria Salán proposa, amb un toc d’humor, un viatge per la història per reivindicar el paper que han tingut dones pioneres en l’impuls del desenvolupament científic i tecnològic de la societat i que encara avui no han obtingut el reconeixement que es mereixen.

La publicació del nou episodi de la sèrie 'Algorrritmes UPC' coincideix amb la commemoració de l’11F, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. I és que, a Catalunya, malgrat que el 56 % de l’estudiantat matriculat a les universitats són noies, la distribució per àrees de coneixement continua sent molt desigual: en l’àmbit de l’enginyeria i l’arquitectura, només un de cada quatre estudiants és una dona. La poca visibilitat que han tingut les dones a la tecnologia al llarg de la història, la manca de referents i de models femenins i la transmissió d’estereotips socials i culturals són algunes de les causes que expliquen aquestes dades i que la investigadora posa de manifest en el pòdcast.

Podeu escoltar-lo a iVoox, Spotify i YouTube.

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

‘L'Enginy (in)visible’ és el segon capítol de la sèrie 'Algorritmes UPC': una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa. 'Algorrritmes UPC' està disponible, en obert, a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres, des de l'1 de febrer, es pot escoltar un nou capítol.

Vegeu notícia: 'Algorrritmes UPC', ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

'Algorrritmes UPC': capítols publicats