Estudiants de la UPC, Esade i l’IED Barcelona presenten al CERN cinc solucions innovadores a reptes de salut

Dues estudiants preparen una de les exposicions del projecte

Dues estudiants preparen una de les exposicions del projecte

Estudiants de l'ETSETB, l'ESADE i l'IED, reunits a la UPC durant les sessions preparatòries a Barcelona
Descarregar

Els estudiants participants juntament amb l'equip docent i tècnic del Challenge Based Innovation (CBI) 2022-2023, al CERN
Descarregar

Una de les estudiants durant la presentació del dispositiu disruptiu per diagnosticar mesotelioma
Descarregar

Detectar problemes visuals en comunitats en vies de desenvolupament, proporcionar atenció geriàtrica en zones rurals i diagnosticar el càncer de pulmó en estadis primerencs són les solucions innovadores creades per cinc equips multidisciplinaris d’estudiants universitaris de la UPC, Esade i l’IED Barcelona. Aquestes propostes les han treballat durant unes setmanes amb científics de l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear (CERN), a Ginebra (Suïssa), en el marc del Challenge Based Innovation (CBI) 2022-2023.

13/12/2022

Cinc equips universitaris, formats per 27 estudiants, procedents de 14 nacionalitats diferents, han desenvolupat el seus prototips després de setmanes de treball amb científics del Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (CERN), l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear, en la novena edició del Challenge Based Innovation 2022-2023. Els estudiants, 12 de grau i màster de l'Escola de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), nou dels Full programes Time MBA de l’Escola Superior d'Administració i Direcció d'Empreses (Esade) i sis de l’Istituto Europeo di Design (IED Barcelona), han fet les presentacions finals i exhibicions dels prototips el 8 de desembre, a Ginebra (Suïssa).

La iniciativa està impulsada per l’IdeaSquare i el Departament d’Innovació del CERN per fomentar que equips multidisciplinaris d’estudiants, amb la col·laboració del professorat i del personal investigador de diverses entitats, treballin en noves solucions per al futur de la humanitat. Els equips han utilitzat tècniques d'aprenentatge basat en reptes, per generar solucions innovadores. Enguany s’han centrat en el repte genèric de millorar la salut –que és un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 3) de l'Agenda 2030– i han presentat els següents prototips, desenvolupats amb l'ajut de tecnologies disruptives de detectors del programa ATTRACT, liderat pel CERN:

• Dispositiu portàtil basat en IA, per fer diagnòstics oftalmològics.  L’equip Fleming  ha desenvolupat un dispositiu portàtil de baix cost per fer exàmens oftalmològics, a partir de les tecnologies d’ATTRACT i el diagnòstic automatitzat basat en Intel·ligència Artificial (IA). Està ideat per diagnosticar persones amb discapacitat visual de comunitats en vies de desenvolupament de Sierra Leone, on aquesta problemàtica és creixent i manquen recursos.
  • Sistema portàtil per monitorar l’evolució del càncer. L'equip Curie, que ha estudiat com fer més accessible el seguiment del tractament del càncer a les zones rurals, ha proposat un sistema d’imatges de mida petita i baix cost per monitorar l’evolució dels tumors. Han utilitzat una gamma-càmera d’un projecte del programa ATTRACT i han dissenyat i prototipat una sonda operada manualment, similar a un sistema d’ecografia portàtil.
  • Dispositiu per diagnosticar malalties cardíaques. L'equip Sklodowska s’ha proposat solucionar l’escassetat d’atenció geriàtrica a les zones rurals dels Balcans Occidentals i ha desenvolupat un dispositiu de diagnòstic de malalties cardíaques que no necessita personal altament format per al seu ús.
  • Dispositiu disruptiu per diagnosticar mesotelioma. L’equip Manabe ha ideat un dispositiu de diagnòstic de mesotelioma –càncer de pulmó induït per inhalació de fibres d’amiant– pensat per als treballadors de desballestament de vaixells a Bangladesh, a l’Índia. La solució combina el diagnòstic basat en l’anàlisi hiperespectral del líquid pleural mitjançant una tecnologia disruptiva d’ATTRACT, amb un programa de conscienciació sobre la problemàtica entre els treballadors.
  • Detector de càncer de pulmó en l’alè. L'equip Galilei s’ha enfrontat al repte de detectar el càncer de pulmó en estadis primerencs, atesa la baixa taxa de supervivència que hi ha quan es detecta a través dels símptomes. Ha proposat utilitzar una tecnologia de detecció molt sensible, anomenada single-photon i desenvolupada amb ajut del programa ATTRACT, per detectar càncer de pulmó en l’aire de l’alè, mitjançant biomarcadors específics que estan en fase experimental.

Sobre ATTRACT
ATTRACT és una iniciativa pionera, finançada pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea, que té com a objectiu crear un ecosistema d'innovació innovador i sostenible a Europa centrat en tecnologies de detecció i imatge per impulsar la investigació fonamental, les aplicacions industrials i la innovació social. En aquest nou marc de col·laboració, la UPC, Esade i l’IED Barcelona, a través del Fusion Point, han dissenyat nous cursos de formació especialitzada a través dels quals els estudiants poden col·laborar amb grups d’investigadors reconeguts per tal de transformar i maximitzar els beneficis de les noves tecnologies amb fins de recerca i desenvolupament per a la societat, cercant-hi aplicacions a la vida quotidiana.