Clara Prats, premi Matemàtiques i Societat 2021 de l’Institut d’Estudis Catalans, i Karina Gibert, menció d’honor del Premi Creu Casas

Descarregar

Clara Prats, a l'esquerra, i Karina Gibert, a la dreta

La Fundació Ferran Sunyer i Balaguer, integrada a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), ha premiat amb el guardó de Matemàtiques i Societat 2021 a Clara Prats, investigadora del grup BIOCOM-SC de la UPC, per la seva tasca en visibilitzar i utilitzar models i tècniques matemàtiques i estadístiques en el context de la pandèmia. Així mateix, la catedràtica Karina Gibert, directora de l’IDEAI-UPC, ha estat reconeguda amb una menció d’honor del premi Creu Casas de l'IEC, per la seva tasca en favor del talent femení. El lliurament de guardons ha tingut lloc el 23 d’abril.

23/04/2021

La Fundació Ferran Sunyer i Balaguer, integrada a l’Institut d'Estudis Catalans (IEC), el qual ha lliurat els guanyadors dels Premis Sant Jordi d’aquest any, ha atorgat el premi Matemàtiques i Societat 2021 a Clara Prats, investigadora i coordinadora del grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), que també és molt activa en promoure les vocacions STEAM entre l’estudiantat de primària i secundària. Aquest guardó reconeix, concretament, la tasca de la investigadora per visibilitzar i utilitzar models i tècniques matemàtiques i estadístiques en el context de la pandèmia.

El grup BIOCOM-SC fa servir un model desenvolupat juntament amb el Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP) per analitzar i predir l’evolució de l’epidèmia provocada pel COVID-19. Inicialment, el seu model només es basava en els nous diagnòstics, però de mica en mica l’han anat ajustant i optimitzant, a mesura que també s’ha anat millorant la gestió de les dades.

D'altra banda, l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha reconegut la catedràtica Karina Gibert, directora de l’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI) de la UPC, amb una menció honorífica del Premi Creu Casas – Dones per canviar el món, per la seva tasca en favor del talent femení.

Karina Gibert és llicenciada en informàtica per la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), on imparteix docència des de fa més de 30 anys, i des de fa temps promou i participa en diverses accions per incrementar les vocacions femenines en l’àmbit de la informàtica i la tecnologia en general. Com a vicedegana de Big Data, Data Science i Intel·ligència Artificial al Col·legi Oficial d’Enginyeria informàtica de Catalunya, el 2018 va fundar la comissió de gènere d’aquesta entitat, donesCOEINF, i posteriorment un vicedeganat de presidència nou en igualtat i ètica, que actualment ocupa. Un any més tard, va fundar el capítol de gènere de l’Associació Catalana d’Intel·ligència Artificial.

La menció que li atorga l’IEC és un reconeixement a la intensa tasca que realitza per tancar l’escletxa de gènere en tecnologia i en especial en enginyeria informàtica, la qual desenvolupa des d’aquestes comissions de gènere, la seva participació a la comissió dona i igualtat de la Intercol·legial, el Forum Hipàtia i com a co-ambaixadora del Women in Data Science d’Standford a Barcelona. Entre els projectes que ha posat en marxa en aquest àmbit, destaquen la creació del portal PrEInf, que visibilitza enginyeres informàtiques i està lligat a les webs de moltes titulacions universitàries en informàtica a Catalunya, o el projecte Top Secret Rosies de formació de talent femení en IA, que es posarà en marxa el proper mes de juny.

Karina Gibert és una de les científiques referents del programa Aquí STEAM de la UPC i participa activament en les activitats de la Universitat per tancar l’escletxa de gènere.

Els Premis Sant Jordi contribueixen des de l’any 1914 a promoure la recerca científica, la cultura i la llengua catalana. Aquest any es reparteixen més de mig centenar de guardons en premis que sumen més de 180.000 euros. Joandomènec Roc, president de l’IEC, ha presidit l’acte de lliurament dels guardons el 23 d’abril, al pati de la Casa de Convalescència, la seu de l’IEC.