Beca Leonardo de la Fundació BBVA per a la investigadora de la UPC Jezabel Curbelo

La investigadora de la UPC Jezabel Curbelo
Descarregar

La investigadora de la UPC Jezabel Curbelo

Jezabel Curbelo, investigadora del Departament de Matemàtiques de la UPC, ha obtingut una Beca Leonardo de la Fundació BBVA per estudiar la dinàmica de l’atmosfera amb la finalitat de desenvolupar diagnòstics de fenòmens meteorològics extrems i preveure com es mouen els contaminants, com la cendra volcànica o el fum dels incendis.

11/10/2022

Les beques Leonardo s’atorguen a investigadors entre 30 i 45 anys, i tenen com a objectiu premiar projectes individuals, dirigits per professionals que es troben en un moment decisiu de les seves carreres, perquè puguin dur a terme la seva recerca amb més flexibilitat. Aquestes beques són altament competitives: de les 884 candidatures presentades, només han obtingut la beca 60 projectes, entre els quals s'inclou el de Jezabel Curbelo, investigadora Ramón y Cajal del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC).

La matemàtica ha estat seleccionada pel projecte Detectando Estructuras Lagrangianas Coherentes en flujos geofísicos, amb què estudiarà la dinàmica de l’atmosfera per elaborar diagnòstics d’esdeveniments meteorològics extrems i preveure com es mouen els contaminants com la cendra volcànica o el fum dels incendis arreu del món. Utilitzarà eines basades en la teoria dels sistemes dinàmics per identificar les estructures geomètriques que determinen l’evolució de fluids com l’aire. La investigadora també desenvoluparà nous models numèrics capaços de simular el comportament de les partícules de l’atmosfera i es recolzarà en dades de fenòmens climàtics a gran escala com els procedents d’incendis forestals a Austràlia el 2019-2020.

Jezabel Curbelo va cursar la llicenciatura en matemàtiques a la Universitat de la Laguna i va fer el màster i el doctorat a la Universitat Autònoma de Madrid. La seva tesi doctoral sobre inestabilitats en fluxos geofísics en convecció va ser premiada internacionalment el 2015 amb el ‘Donald L. Turcotte Award’ de la Unió Americana de Geofísica (AGU), en reconeixement de les contribucions en el camp de la geofísica no lineal. És l'única espanyola reconeguda amb aquest premi fins al moment.

Membre del Grup de Sistemes Dinàmics (UPCDS) de la UPC i de l’Institut de Matemàtiques de la UPC-BarcelonaTech (IMTech), Curbelo imparteix docència a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la UPC. A principis del 2021 va rebre el Premi L'Oréal-UNESCO 'For Women in Science'.