'La robòtica social assistencial i el problema de l'engany', nou vídeo de la sèrie 'Ètica la UPC'

La investigadora predoctoral de la UPC Júlia Pareto Boada

La investigadora predoctoral de la UPC Júlia Pareto Boada

El desenvolupament de la robòtica assistencial planteja diversos interrogants ètics, sobretot pel que fa al tipus de relació que poden establir els robots amb les persones. Aquest és el tema del nou vídeo de la sèrie 'Ètica a la UPC', amb Júlia Pareto Boada, investigadora predoctoral FPI a l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI).

08/05/2023

Quina aparença haurien de tenir els robots socials assistencials? Haurien de tenir aspecte humanoide o millor que no s'assemblin a cap ésser viu? I pel que fa a la interacció amb les persones, s'han de limitar a assistir-nos físicament i cognitivament, o també han de donar conversa amb finalitats socials, per exemple, com un recurs contra la solitud?

Aquestes són algunes de les preguntes que es plantegen en el vídeo 'La robòtica social assistencial i el problema de l'engany', una nova entrega de la sèrie 'Ètica a la UPC' i que es pot visionar al canal de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) a YouTube.

En aquest capítol, Júlia Pareto Boada, investigadora predoctoral FPI a l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) —centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la UPC— reflexiona al voltant del 'problema de l'engany', és a dir, de com la relació entre el robot i la persona pot generar falses creences. Per exemple, que la persona pensi que el robot l’entén o l’estima, o que és un amic, un risc que pot afectar sobretot persones vulnerables.

El vídeo es planteja en quins casos aquest engany seria moralment acceptable i quines repercussions podria tenir en la relació amb la persona. En qualsevol cas, cal deixar clara la naturalesa artificial dels sistemes d'intel·ligència artificial amb què interactuem i reflexionar, des de l'inici, quina aparença han de tenir aquest tipus de robots, quin tipus d'interacció podran fer i per a quins objectius.

La sèrie audiovisual ‘Ètica a la UPC’ és una iniciativa del Comitè d’Ètica de la Universitat, un òrgan consultiu i assessor del Consell de Govern, del Consell Social i de tota la comunitat universitària, en matèria d’ètica, en tots els vessants i àmbits d’actuació de la institució. L'objectiu de la sèrie és promoure la reflexió envers dilemes i conceptes relacionats amb l’ètica en els àmbits de la ciència, l'enginyeria i la tecnologia, entre d'altres. Compta amb la participació de professorat i personal investigador de la UPC, així com d'altres universitats.