La UPC i Spirax Sarco signen un acord per fomentar les vocacions STEAM a Catalunya

D'esquerra a dreta: Jordi Mañé, gerent regional de la regió nord i sud d’Europa d'Spirax Sarco; Daniel Crespo, rector de la UPC, i Josep Parrado, responsable del departament de desenvolupament de negoci de la filial espanyola de l’empresa
Descarregar

Representants de la UPC i de l'empresa Spirax Sarco, a l'acte de signatura de l'acord
Descarregar

L’empresa Spirax i la UPC han signat, el 29 de novembre, un conveni de col·laboració a través del qual es donarà suport a l’organització, gestió i difusió del programa de Foment de Vocacions STEAM de la Universitat, adreçat als centres educatius de Catalunya.

29/11/2022

La signatura de l'acord de col·laboració entre la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i l’empresa Spirax Sarco ha tingut lloc a la Sala de Juntes del Rectorat de la UPC, i ha anat a càrrec de Daniel Crespo, rector de la UPC; Jordi Mañé, gerent regional de la regió nord i sud d’Europa d'Spirax Sarco, i Josep Parrado, responsable del departament de desenvolupament de negoci de la filial espanyola de l’empresa. Tant Mañé com Parrado són també alumni de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) de la UPC.

Amb una durada inicial d’un any, l’acord es materialitza en un ajut econòmic de 8.000 euros que es destinaran al programa de foment de vocacions STEAM de la UPC, a través del qual la Universitat ofereix un catàleg d’activitats de foment de vocacions STEAM, adreçat principalment a centres educatius de Catalunya –a alumnat de primària, ESO i batxillerat–, però també a famílies i a la societat en general.

Les activitats, tant didàctiques com de divulgació científica i tecnològica, estan orientades a despertar vocacions en els estudis STEAM (per les seves sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, arts –que inclou arquitectura, urbanisme i edificació– i matemàtiques), trencar els estereotips de gènere i els associats a les professions STEAM, explicar l’aplicabilitat social d’aquestes professions i donar visibilitat a l’activitat dels investigadors i investigadores de la Universitat que porten a terme aquestes activitats.

Per la seva banda, l’empresa Spirax Sarco, especialitzada a proveir solucions d’enginyeria de sistemes de vapor industrial, donarà suport al programa de vocacions de la UPC a través del programa corporatiu ONE PLANET – Engineering with purpose, amb el fons d’inversió Educational Fund. La finalitat del fons d'educació és promoure l'accés inclusiu i equitatiu a l'educació a les comunitats on opera la companyia, amb l'objectiu de millorar la diversitat en l'enginyeria; fer front a la pobresa a través de l'educació; i eliminar barreres d'accés a l'educació, en especial de les dones.

Trencar els rols de gènere
La UPC ofereix al centres educatius un ampli catàleg de conferències de divulgació científica i tecnològica i tallers STEAM, que porten a terme personal docent i investigador de la Universitat. Unes activitats que, a banda de fer arribar el coneixement UPC a tothom, tenen l’objectiu de fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia i, en definitiva, les vocacions STEAM. El darrer curs acadèmic s’han impartit 311 conferències a 210 centres educatius, a les que han assistit prop de 15.700 joves, i s’han organitzat 177 tallers STEAM, que han comptat amb la participació de prop de 3.450 alumnes.

És en el marc d’aquest programa de foment de vocacions que la Universitat organitza el projecte Aquí STEAM UPC, una iniciativa per atraure talent, sobretot femení, als estudis de tecnologia i enginyeria entre l’alumnat de primària i secundària de Catalunya. El projecte, en què ja han participat més de 4.000 nois i noies de 57 centres educatius d’arreu de Catalunya i que aquest any arriba a la quarta edició, suposa que els centres participants rebin una formació específica per introduir la perspectiva de gènere a les aules; però també que professores i investigadores de la UPC, les anomenades ‘referents UPC’, organitzin activitats de divulgació científica i tecnològica, dinàmiques i divertides, a les escoles i instituts. D’aquesta manera, es dona visibilitat a nous models i referents femenins, es trenquen estereotips i rols de gènere associats a les professions STEAM i s’apodera les noies, tot millorant el coneixement d’aquestes professions.

La convocatòria anual d’un premi per a treballs de recerca de batxillerat i projectes de cicles formatius de grau superior és una altra de les accions que s’organitzen en el marc del programa de foment de vocacions. El Premi, que aquest any arribarà a la 24a edició, reconeix la incorporació de la dimensió sostenibilista curricular a les aules de secundària.