La xarxa BlueNetCat, liderada per la UPC, participa en l’Ocean Decade Conference

Fons oceà amb peixos de colors

Imatge: Jayne Jenkins / Ocean Image Bank

Diversos grups de recerca de la UPC que formen part de BlueNetCat, la Xarxa R+D+I Marítima de Catalunya, liderada per la Universitat, participen a la 2024 UN Ocean Decade Conference, que té lloc del 10 al 12 d’abril a Barcelona. BlueNetCat és un dels socis científics de la candidatura de Barcelona per acollir un centre col·laborador de l’Ocean Decade dedicat a l’economia blava.

11/04/2024

La 2024 UN Ocean Decade Conference posarà el focus en els reptes i les oportunitats relacionats amb la sostenibilitat dels oceans. Durant la Conferència, BlueNetCat, la xarxa d'experts en economia blava més gran d'Europa, que està liderada per la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), participa en diferents esdeveniments satèl·lit arreu de la ciutat, en els quals s’explica el rol de la Xarxa en l'ecosistema marí i marítim i com contribueix a millorar la innovació i la transferència en economia blava a Catalunya.

En la inauguració de la Conferència, el 10 d’abril, al Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB), l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat la candidatura de Barcelona per acollir un centre col·laborador de l’Ocean Decade dedicat a l’economia blava. El projecte, liderat per l’Ajuntament amb el Port de Barcelona, compta amb la col·laboració de la xarxa BlueNetCat i l’Institut de Ciències del Mar. BlueNetCat agrupa més de 800 científics i científiques de diferents disciplines que treballen en l’àmbit del mar. Està formada per més de 70 grups de recerca de les universitats i centres de recerca públics catalans, 15 dels quals són de la UPC.

"La Xarxa és l'agent cohesionador de la recerca catalana en economia blava”, explica Lourdes Reig, directora de BlueNetCat i vicerectora de Política Internacional de la UPC. “Fa molts anys que estem treballant per posicionar Catalunya com a referent en l'ecosistema marí i marítim i aquest esdeveniment és un bon exemple de la feina feta fins ara. Per això, des de BlueNetCat, estem molt contents que Barcelona sigui la seu de l’Ocean Decade Conference, ja que posa de manifest l'esforç de tot l'ecosistema, des del personal investigador fins a les empreses i administracions, per contribuir de forma positiva al mar. També és una bona mostra del caràcter mediterrani que ens caracteritza com a societat: som un territori de mar i obert al mar i això és clau", afirma Lourdes Reig.

"Catalunya fa temps que treballa per donar resposta als reptes de l'economia blava. I ho fa a través d'un pla d'acció ambiciós i concret com l'Estratègia Marítima de Catalunya 2030. Aquest, creat per la Direcció de Política Marítima i Pesca Sostenible de la Generalitat de Catalunya, té l'objectiu de desenvolupar l'economia blava de manera sostenible i harmònica, a través d'una gestió integrada de les activitats sectorials que impacten sobre l'espai marítim català", afegeix Reig.

Recerca i innovació de la UPC
Els diversos grups de la UPC que formen part de la Xarxa BlueNetCat seran presents a l’Ocean Decade Conference, com ara el Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM), que presentarà el projecte pilot per assajar solucions basades en la natura, com ara les dunes alternes per reduir els efectes d’inundacions i erosions a la platja del Trabucador del Delta de l’Ebre. Serà el dijous, 11 d’abril, de 16:30 a 18h, al Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB). Vegeu sessió.

També es farà referència als estudis sobre el pes de l’economia blava a Catalunya, elaborats en els darrers anys pel Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA). Concretament, serà en la conferència de Sergi Tudela, director general de Política Marítima i Pesca Sostenible de la Generalitat de Catalunya, que tindrà lloc l’11 d’abril a les 10 hores, a l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC).

L’Ocean Decade Conference és una iniciativa de la Unesco en què participen 1.500 científics, representants d’estats i entitats socials, per intercanviar i posar al dia la recerca sobre els oceans.

Debat d’estudiants sobre els reptes de les ciències de l’oceà
En el marc d’aquesta cimera internacional dels oceans, estudiants del grau en Ciències i Tecnologies del Mar de la UPC, juntament amb una cinquantena d’universitaris de diverses institucions d’educació superior, van participar, el 9 d’abril, en un diàleg que es va organitzar a la Universitat de Barcelona (UB), per abordar alguns dels reptes principals que desafien les ciències de l’oceà, amb l’objectiu d’estimular l’intercanvi de visions interuniversitàries i adquirir nous coneixements amb referents científics en el món de la sostenibilitat marina.