El paper de les matemàtiques en la lluita contra les malalties, al nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’

Imatge de la caràtula del pòdcast 'Les matemàtiques, aliades inesperades en la lluita contra les malalties', amb Clara Prats i Aida Perramon
Descarregar

'Les matemàtiques, aliades inesperades en la lluita contra les malalties', tercer episodi de la sèrie de divulgació 'Algorrritmes UPC'

La gran capacitat per comunicar fent servir un llenguatge per a tots els públics va portar a l’equip de científics del grup de recerca BIOCOM-UPC a convertir-se en un referent científic durant la pandèmia per COVID-19. Avui, a ‘Algorrritmes UPC’, les investigadores Clara Prats i Aida Perramon expliquen com treballen amb models matemàtics per aportar el seu gra de sorra en la lluita contra les malalties.

15/02/2023

Des de fa anys, els investigadors i investigadores del grup de recerca en Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-UPC) apliquen models matemàtics per entendre el comportament de les malalties infeccioses. Però la pandèmia per COVID-19 els va portar, gairebé d’un dia per l’altre, als titulars de diaris i d’informatius. Amb ells i elles, moltes persones van descobrir com les matemàtiques podien ajudar les autoritats sanitàries a prendre decisions en els moments més complicats. També van fer que incorporéssim noves paraules al nostre vocabulari: risc de rebot, velocitat de contagi, la famosa RT… Però, què hi ha al darrere de tots aquests conceptes? Com funcionen aquests models? Com han viscut aquests darrers dos anys?

En el nou pòdcast 'Algorrritmes UPC', les investigadores Clara Prats i Aida Perramon, també professores de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària de i Biosistemes de Barcelona (EEABB), responen a aquestes preguntes i reflexionen sobre com van passar d’una recerca reflexiva i discreta a dur a terme una tasca que requeria una capacitat d’adaptació constant a noves dades, coneixements i, sobretot, necessitats. També expliquen alguns dels projectes que ara, al BIOCOM-UPC, han pogut reprendre, no només vinculats a la COVID-19, sinó també a altres malalties infeccioses com la tuberculosi, la malària o la malaltia de Chagas, malalties de les quals gairebé no se’n parla, malgrat que afecten centenars de milions de persones i causen milions de morts cada any. Projectes tan apassionants com, per exemple, el desenvolupament d’un pulmó virtual que permet entendre la dinàmica de les lesions dins dels pulmons a causa de les infeccions per tuberculosi, o el disseny d'un sistema low-cost de diagnòstic de la malària, basat en la intel·ligència artificial.

Podeu escoltar-lo a iVoox, Spotify i YouTube.

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

‘Les matemàtiques, aliades inesperades en la lluita contra les malalties’ és el tercer capítol de la sèrie 'Algorritmes UPC': una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa. 'Algorrritmes UPC' està disponible, en obert, a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres es pot escoltar un nou capítol.

Vegeu notícia: 'Algorrritmes UPC', ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

'Algorrritmes UPC': capítols publicats