La importància de la salut visual, al nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’

Caràtula del pòdcast 'Mirades solidàries', amb Núria Tomás i Alba Galdón, de la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT)

'Mirades solidàries', el dotzè episodi de la sèrie 'Algorrritmes UPC'

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

'Mirades solidàries' és el dotzè epidosi de la sèrie 'Algorrritmes UPC', una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat, i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i de Barcelona Activa.

'Algorrritmes UPC' està disponible a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres se’n pot escoltar un nou capítol.

Núria Tomás, professora i investigadora de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC, i Alba Galdón, doctoranda de la Facultat, són les protagonistes del nou capítol de la sèrie de divulgació científica ‘Algorrritmes UPC’. Un episodi dedicat a la importància de la visió i a les diferents iniciatives que es duen a terme des de la FOOT, com ara el programa Mirades solidàries, amb què faciliten serveis de salut visual a persones en situació de vulnerabilitat.

26/04/2023

Sabíeu que a través dels nostres ulls rebem més del 85 % de la informació sensorial? I que gairebé la meitat del nostre cervell es dedica a processar les imatges que ens arriben a través de la vista? A més, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) alerta que uns mil milions de persones tenen problemes o malalties visuals que es podrien evitar o tractar.

Per parlar de salut visual, el nou ‘Algorrritmes UPC’ ha convidat Núria Tomás, professora i investigadora de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), i Alba Galdón, doctoranda al mateix centre. Tomás explica l’activitat que es desenvolupa al Centre Universitari de la Visió (CUV), la clínica universitària de la FOOT, que dirigeix, i on estudiants de grau i màster fan pràctiques clíniques, supervisats per professorat de la Facultat. L’any 2022 van atendre més de 4.000 pacients.

La professora també explica com des del CUV s’impulsa el programa Mirades solidàries, que proporciona atenció visual a pacients derivats dels serveis socials i d’entitats del tercer sector, així com revisions visuals contínues i tractaments especialitzats a pacients que ho requereixen. També es porta a terme un projecte de recerca pioner a Europa, en què treballa Alba Galdón i mitjançant el qual es fan revisions visuals a nens i nenes des de tercer de primària fins a 4t d’ESO de 16 escoles de Terrassa.

Amb l’estudi, d’una banda, es vol analitzar la relació entre la salut visual dels nens i nenes i l’estat socioeconòmic de la família, i, de l’altra, detectar quins desenvoluparan miopia i com influeixen els factors de risc –principalment, l’entorn socioeconòmic i els hàbits visuals– en la progressió de la malaltia. L’objectiu és obtenir un perfil de risc per saber quan i com s’ha d’actuar per controlar una malaltia que l’OMS ja considera una pandèmia global i que calcula que, l’any 2050, afectarà la meitat de la població mundial.

La posada en marxa de la nova unitat de Control de Miopia al CUV i el nou centre CUV UPC Diagonal, especialitzat en contactologia, són els dos grans reptes que afronten des del Centre. Per acabar, també ens donaran consells per mantenir una bona salut visual, com ara la regla del 20-20-20. Descobriu-la en el nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’!

Podeu escoltar el nou pòdcast 'Mirades solidàries' a iVoox, Spotify i YouTube.

'Algorrritmes UPC': capítols publicats