Descarregar

Detall d’un planter de cànem

Descarregar

Camp experimental de cànem a les instal·lacions de l’Agròpolis de la UPC

Programa de l'acte de presentació del Cannabis Hub

El nou 'hub' neix per ser punt de trobada d’empreses, organitzacions i institucions per impulsar la recerca, la innovació i la formació al voltant del cànnabis. 18 empreses, centres de recerca i associacions del sector formaran part del nou 'hub', que s'ha presenta dijous, 25 de març, en un acte que s'ha emès en directe per YouTube.

25/03/2021

El 25 de març, a les 16 h, s'ha presentat oficialment el Cannabis HUB, una iniciativa conjunta de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i l’empresa Valenveras. L’acte, que s'ha emès en directe a través de Youtube, ha estat el punt de partida d’aquesta aliança que té com a objectiu aglutinar agents de tota la cadena de valor del sector de cànnabis per afavorir un àmbit que pot convertir-se en un dels motors de l’economia europea en els pròxims anys. L’acte, que ha comptat amb la presència de Jordi Berenguer, vicerector de Transferència de Coneixement i Innovació de la UPC, ha servit per presentar el hub i alhora donar veu a les 18 empreses centres de recerca i associacions que ja en formen part. La jornada ha permès conèixer la gran varietat d’aplicacions que té aquesta planta de la mà de diferents experts.

La UPC ja disposa de diferents hubs d’innovació amb empreses de diferents sectors: són una molt bona oportunitat perquè puguin interactuar d’una manera directa amb la Universitat i, d’aquesta manera, impulsar projectes de recerca i transferència tecnològica amb grups de recerca. Amb el Cannabis Hub, però, és la primera vegada que la UPC estableix aquesta relació directa amb les empreses i entitats de manera conjunta, afavorint la interacció amb la Universitat, però també amb les altres entitats i institucions de recerca que conformen el hub.

Nous usos per al cànnabis
Els primers usos del cànnabis daten de fa més de 10.000 anys
, i durant una bona part de la història contemporània aquesta planta ha sigut la base de productes tan diferents com les veles dels vaixells (Colom va arribar a Amèrica amb veles fetes del cànem), cordes, teixits (la primera bandera americana estava feta a base de cànem) o paper (el primer bitllet de dòlar era de cànem). L’arribada del cotó i d’altres teixits sintètics va relegar el cànem de molts d’aquests usos, però el desenvolupament tecnològic ha permès que actualment el cànnabis estigui present en productes tant diferents com tèxtils, plàstics, paper, fusta, materials de construcció, aliments, combustibles o medicines, entre molts d'altres.

El cànnabis és una planta que creix amb pocs mesos, amb baixos requeriments hídrics i que s’adapta perfectament a les condicions edafoclimàtiques de Catalunya. És, així, una oportunitat perquè esdevingui una matèria primera de km 0, reduint costos de transport, fomentant l’economia local i jugant un paper clau en la sostenibilitat.

Amb el Cannabis Hub es busca poder donar solucions a tots els agents de la cadena de valor a través de la recerca i la innovació, per tal de facilitar-ne la producció i la transformació, tant en l’àmbit tecnològic com a través d’una regulació més clara i senzilla que permeti treballar amb aquesta planta de manera segura. La presentació del hub s'emmarca en els actes de celebració del 50è aniversari de la UPC.