Presentat, a la COP 28, un pla de xoc amb mesures per canviar el rumb de la crisi climàtica

Descarregar

Imatge: Gerd Altmann

L'investigador de la UPC Carlos López-Martínez, professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), ha participat en l'elaboració d'un informe internacional que alerta dels punts d'inflexió negatius del canvi climàtic i proposa sis recomanacions per capgirar la situació. L'estudi s'ha presentat el 6 de desembre, en el marc de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (COP28).

15/12/2023

Un punt d'inflexió es produeix quan un petit canvi provoca una transformació sovint ràpida i irreversible, i els efectes poden ser positius i negatius. A partir de 26 punts d'inflexió negatius, l'informe 'Global Tipping Points' determina la necessitat de dur a terme una acció urgent per aturar la crisi climàtica. L'estudi estableix els punts d'inflexió del sistema de la Terra que hem de prevenir, la governança que cal implementar amb urgència i, de manera crítica, els punts d'inflexió positius que cal activar per transformar el món.

L'estudi l'ha elaborat un grup de 200 experts internacionals liderats per la Universitat d'Essex, al Regne Unit, amb la col·laboració de la Bezos Earth Fund. Per part de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), hi ha participat Carlos López-Martínez, investigador del Grup de Recerca en Teledetecció (RSLAB) i del Centre Específic de Recerca en Comunicació i Detecció UPC (CommeSensLab-UPC) i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB). En concret, l'investigador de la UPC ha participat en l'aplicació d'eines de teledetecció satel·lital per a l'observació de la Terra amb l'objectiu de predir aquests punts d'inflexió.

Recomanacions clau per frenar la crisi climàtica
Amb l'escalfament global a punt de superar els 1,5 °C, l'informe assenyala que és probable que es desencadenin almenys cinc punts d'inflexió del sistema terrestre, inclòs el col·lapse de les principals capes de gel i la mortalitat generalitzada dels esculls de corall d'aigua calenta. A més, a mesura que es multipliquen els punts d'inflexió negatius del sistema terrestre, hi ha un risc de pèrdua catastròfica a escala global de la capacitat per cultivar cultius bàsics. Per això, alerten que, sense una acció urgent per aturar la crisi climàtica i ecològica, les societats es veuran desbordades a mesura que el món natural es desfà.

Les recomanacions que fan els científics per posar fre al canvi climàtic van des de l'eliminació dels combustibles fòssils molt abans del 2050 al reforçament de l'adaptació i la governança tot reconeixent la desigualtat entre nacions. També insten a incloure els punts d'inflexió en l'inventari global del clima i en les contribucions nacionals. Així mateix, aposten per una major coordinació dels esforços polítics per desencadenar punts d'inflexió positius, per la convocatòria d'una cimera global urgent sobre punts d'inflexió i per aprofundir en el coneixement d'aquests indicadors.

L'informe es va presentar el 6 de desembre en la Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (COP28), que s'ha dut a terme del 30 de novembre al 12 de desembre, a Dubai.

A més d'aquesta contribució de la UPC, un grup d'investigadors i investigadores del grup de Recerca en Ciència i Tecnologia de la Sostenibilitat (CITES) i estudiants del màster universitari en Ciència i Tecnologia de la Sostenibilitat de la Universitat han participat en línia en les diferents activitats de la Conferència.