Quatre projectes de la UPC, premiats pel seu compromís amb la societat

Descarregar

El projecte del BIOCOM-SC analitza de forma periòdica la incidència de la COVID-19 a les regions del món més desfavorides. A la imatge, una de les figures incloses al darrer informe del grup, que fa referència a la mortalitat materna per cada 100.000 naixements.

El Consell Social de la UPC ha reconegut amb el 3r Premi al Compromís Social el grup de recerca BIOCOM-SC pel seguiment de la pandèmia als països del Sud Global, el projecte GEECCO d’incorporació de la perspectiva de gènere en la docència, el Laboratori d’Enginyeria Biomecànica (BIOMEC) per afavorir la inclusió de persones amb malalties neuromusculars i l’equip directiu de l’EEABB per fomentar l’alimentació sostenible.

13/07/2021

El Premi UPC al Compromís Social: Canvia el Món amb la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) és una iniciativa impulsada pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat , en col·laboració amb el Consell Social , que reconeix els programes, projectes i activitats desenvolupats per la comunitat universitària en quatre àmbits: Cooperació, Igualtat de gènere, Inclusió i Sostenibilitat.

En l’àmbit de Cooperació, s’ha premiat el Grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) pel seguiment de l’evolució de la pandèmia de la COVID-19 en diferents països i regions del Sud Global, un projecte desenvolupat per Núria Pedrós, Sergio Alonso, Enric Álvarez, Martí Català, Daniel López i Clara Prats. El jurat ha destacat que, “en la seva contribució a la lluita contra la pandèmia, el grup de recerca incorpora una mirada a les conseqüències en el Sud Global, compartint el coneixement generat i fent una tasca de sensibilització i divulgació sobre l'impacte específic que ha tingut en diferents contextos de pobresa i vulnerabilitat”.

En l'àmbit d’Igualtat de Gènere, s’ha reconegut la tasca del projecte 'Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment' (GEECCO) per incorporar la perspectiva de gènere en la docència. La investigadora principal del projecte a la UPC és Amaia Lusa. Hi participen també les investigadores Núria Castell, M. Carmen Martínez, Elisabet Mas de les Valls, Noelia Olmedo i Marta Peña, a més d’Irene Jorge, personal d’administració i serveis. El jurat ha valorat que “aquest projecte ha posat les bases per incloure la perspectiva de gènere en la docència a la Universitat, creant xarxa de PDI, fent formació i facilitant recursos per a l’adopció de la competència transversal de gènere a la UPC en tots els graus". En particular, el jurant destaca "la dificultat afegida en tractar-se de l'àmbit STEM, un àmbit sense models de docència referents previs, i que ha situat la UPC en una posició pionera en aquesta temàtica, entre les universitats tecnològiques”.

Pel que fa a l’àmbit de la Inclusió, el projecte guanyador ha estat ‘Tecnologia per a la millora de la inclusió i la qualitat de vida de persones amb malalties neuromusculats’, liderat per l’investigador Josep Maria Font, director del Laboratori d’Enginyeria Biomecànica (BIOMEC). El projecte compta, a més, amb la participació dels investigadors Ana Barjau, Rosa Pàmies, Daniel Clos, Míriam Febrer, Albert Peiret, Massimo Cenciarini, Joan Lobo, Antonio Rodríguez, Jesús de Miguel, Michael Ray Epke i Oriol Alís. El jurat ha destacat “la transcendència de l’aportació en el camp de les malalties neuromusculars, realitzada en col·laboració amb centres clínics rellevants com l’Institut Guttmann, l’Hospital Sant Joan de Déu o el Heidelberg University Hospital; també amb associacions de pacients, com Duchenne Parent Project, i amb diverses universitats”.

Finalment, en l’àmbit de la Sostenibilitat s’ha reconegut el projecte ‘Alimentació sostenible, caminant cap el 2030’, impulsat per l’equip directiu de l’Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB). Hi han participat Anna Gras, directora de l’Escola, i els investigadors José Maria Gil, Eduard Hernández, Mònica Blanco i Núria Carazo, a més de Joan Simó i Montse Solsona, ambdós personal d’administració i serveis, així com personal de la Biblioteca del Campus Baix Llobregat. El jurat ha destacat que, amb aquesta iniciativa, “l'EEABB aporta la seva expertesa i capacitats davant del repte de lluitar contra el malbaratament alimentari". Així mateix, ha destacat "el treball en xarxa amb altres administracions, organitzacions i centres educatius, tot connectant amb agents socials i del territori i, també, el treball dins la pròpia comunitat UPC per difondre i sensibilitzar sobre la temàtica”.

El jurat d’aquesta tercera edició dels Premis UPC al Compromís Social: Canvia el món amb la UPC ha estat format per Montserrat González, membre del Consell Social; Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat; Lluís Monfort, cap del Gabinet del Rector; Dídac Ferrer, cap del Gabinet d’Innovació i Comunitat; Neus Cònsul, membre del Consell Social que representa el PDI; Marta Clarós, membre del Consell Social que representa el PAS, i Juni Choi, membre del Consell Social que representa l’estudiantat.