Caràtula del pòdcast amb Cristina Canal i Maria Pau Ginebra
Descarregar

La recerca de nous materials per al cos humà, protagonista del nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’, amb Cristina Canal i Maria Pau Ginebra

El nou pòdcast de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’ s’endinsa en el món de la bioenginyeria per descobrir, de la mà de les investigadores de la UPC Cristina Canal i Maria Pau Ginebra, com es poden desenvolupar nous materials per combatre infeccions, o innovadores teràpies per tractar el càncer d’ossos i que, alhora, permetin la regeneració òssia.

08/03/2023

La recerca que desenvolupen fa que s’autoanomenin, amb un toc d’humor, les ‘material girls’. Són Cristina Canal i Maria Pau Ginebra, investigadores de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), al Campus Diagonal-Besòs, i protagonistes del nou pòdcast ‘Bioenginyeria, a la recerca de nous materials per al cos humà’.

Les investigadores expliquen com, envoltades de joves investigadors i investigadores d’arreu del món, treballen en el desenvolupament de nous materials que permetin la regeneració i la reparació de teixits i òrgans. Ho fan amb els projectes APACHE i BAMBBI, unes recerques a la frontera del coneixement que han estat distingides pel European Research Council.

En el projecte APACHE, Cristina Canal investiga l’ús del plasma a pressió atmosfèrica com a nova teràpia per tractar de manera selectiva el càncer d’ossos, que ha de permetre atacar només les cèl·lules cancerígenes, sense afectar les sanes. Canal detalla que volen anar un pas més enllà i combinen aquesta tècnica amb nous materials de regeneració òssia, de manera que, quan s’extirpi un tumor, aquests materials facin una doble funció: regenerar l’os i, alhora, atacar les cèl·lules malaltes.

A BAMBBI, la investigadora Maria Pau Ginebra desenvolupa bioceràmiques, inspirades en la natura, que tinguin la capacitat de regenerar l’os i també propietats antimicrobianes. També es volen dissenyar nous materials, inspirats en la superfície de les ales d’alguns insectes, que tinguin capacitats bactericides i puguin ser una alternativa als antibiòtics. Aquesta recerca tindrà un gran impacte científic i tecnològic en camps molt diversos i allunyats de la medicina, com ara la catàlisi, la purificació d'aigua o la separació de proteïnes.

Podeu escoltar-lo a iVoox, Spotify i YouTube.

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

‘Bioenginyeria, a la recerca de nous materials per al cos humà’ és el sisè capítol de la sèrie 'Algorritmes UPC': una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa.

'Algorrritmes UPC' està disponible, en obert, a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres es pot escoltar un nou capítol.

'Algorrritmes UPC': capítols publicats