Creativitat + IA per generar roses digitals úniques, una proposta de la UPC per a aquest Sant Jordi

Alguns exemples de roses digitals que s'han generat amb IA, al web https://roses-inlab.fib.upc.edu
Descarregar

La intel·ligència artificial (IA) i la informàtica aplicades a l’art generen una imatge amb models de 'deep learning'. Amb aquesta tecnologia, la UPC ofereix, per aquest Sant Jordi, la possibilitat de triar una rosa digital, o de generar-ne una de pròpia única, a partir d’un dibuix i d’un text associat. La imatge de la rosa és modificada per l’algorisme, que l’aproxima a l'esbós que s’hagi dibuixat i al text introduït. #RosaUPC23 s'ha presentat en el marc de Sant Jordi Digital, celebrat el 19 d'abril a la UPC.

19/04/2023

Des del 19 d’abril, amb motiu de la diada de Sant Jordi, la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha posat en marxa una iniciativa que uneix intel·ligència artificial, informàtica i creativitat humana. Roses UPC (#RosaUPC23) ofereix la possibilitat de crear, compartir i enviar la imatge digital d’una rosa única i artística, formada a partir de models generatius de deep learning (aprenentatge profund), basats en xarxes neuronals.

Cada model únic de rosa s’inicia a partir d’un dibuix i un text descriptiu en format lliure introduïts per la persona usuària, mitjançant el cursor de l’ordinador o bé a través de la pantalla si es fa des del telèfon mòbil. No cal que sigui un dibuix gaire elaborat, pot ser tan sols un esbós o un traç d’una figura.

Abans de prémer el botó de ‘crear rosa’, es pot canviar el gruix del dibuix, esborrar el que s’ha fet, tornar a dibuixar i veure una animació dels traços que s’han dibuixat.  El resultat generat per la intel·ligència artificial és una imatge amb una o diverses roses que segueix la forma de l’esbós i intenta reflectir el text descriptiu.

Un cop generada, s’envia un enllaç per poder visualitzar la rosa final al correu electrònic de la persona que l’ha creat, de manera que podrà enviar-la, compartir-la i escriure la dedicatòria a la persona destinatària.

La iniciativa Roses UPC (#RosaUPC23), impulsada per l'InLab FIB  —el laboratori d’innovació i recerca de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC— i el programa UPCArts, amb la col·laboració del Servei de Comunicació, es presentarà el 19 d’abril, en el marc del Sant Jordi Digital a la UPC, que ha tingut lloc a l’Auditori i als Jardins de l’edifici Vèrtex, a Barcelona, i que s'ha emès en directe per YouTube, on es pot visualitzar.

Podeu seguir les millors imatges que es van creant a través del perfil d’Instagram RosesUPC i amb hashtag #RosaUPC23.

Computació intensiva per a creacions úniques

Per crear cada imatge aquest Sant Jordi 2023 s’ha utilitzat el model generatiu de deep learning de codi obert anomenat ControlNet, una xarxa neuronal basada en el model text-a-imatge anomenat Stable Diffusion. Aquest model està  dissenyat per crear imatges a partir d'un text i un dibuix senzill (Original model & code on GitHub). És a dir, donant-li un text d’entrada, et genera una imatge que coincideixi amb la descripció d’aquest text.

A la figura següent es mostra com es generara la imatge, amb ControlNet, a partir d’un esbós i d’un text (“Preciosa rosa brillant”):

roses creades amb IA

La imatge es va modificant a partir d’un algorisme que utilitza la computació intensiva i una sèrie de càlculs complexos que es produeixen a gran velocitat per crear una rosa artística única.

Cada rosa creada passa a formar part de la galeria de Roses UPC, les quals es poden compartir via enllaç, WhatsApp o Twitter, així com descarregar i distribuir lliurement, sense fer-ne un ús comercial, sota la llicència Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0.

Amb la mateixa tecnologia de deep learning, el Sant Jordi 2022 la UPC va generar més de 7.000 roses artístiques amb IA, a partir de diversos estils pictòrics de més de 180 artistes i d'una frase associada.