S’atorguen beques salari a deu estudiants de grau de la UPC

Una desena d’estudiants de grau de la UPC es beneficia des d’aquest curs 2020-2021 d’una beca salari de 500 euros mensuals durant deu mesos i al llarg dels quatre anys previstos per desenvolupar els seus estudis.

14/01/2021

“En ser família nombrosa i viure a 130 km de Barcelona, la beca salari em serveix per ajudar els meus pares a pagar el lloguer del pis d'estudiant i altres despeses relacionades". Així s’explica Carlota Julbe, estudiant del grau en Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicacions de Barcelona (ETSETB), una de les 10 persones que des d’aquest curs acadèmic rep 5.000 euros per curs (500 euros/ mes) de la convocatòria de beques salari de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC).

Aquestes beques, que s’han posat en marxa el 2020, per un valor total de 50.000 euros per curs, proporcionen un ajut econòmic a estudiants que han iniciat els estudis de grau en centres propis de la UPC. L’estudiant rep 5.000 euros per curs (500 euros/ mes), una assignació que es mantindrà durant els anys de durada teòrica dels estudis de grau a la Universitat.

Cobrir despeses derivades dels estudis
L’estudiantat que ha començat a rebre la beca salari valora molt positivament la mesura, ja que els ajuda a fer front a despeses relacionades directament amb els estudis, com són l’allotjament o el transport. Però també suposen un estímul per continuar amb els estudis.

És el cas d’Akashdip Singh, estudiant del grau en Enginyeria de Vehicles Aeroespacials a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), que es mostra molt agraït per haver-la rebut, li ha significat molt personalment: “D'una banda, m'ha permès desplaçar-me des de casa cap a la Universitat en tren i aquest últim mes, amb les classes virtuals, he pogut comprar material electrònic i llibres, entre d’altre material, per poder seguir estudiant des de casa, gràcies a la beca. D'altra banda, personalment, m'ha donat un impuls i ànims per continuar estudiant una carrera que sempre he volgut estudiar”.

Akashdip valora molt positivament el programa, ja que, segons afirma, “ofereix  a estudiants amb ganes d'estudiar i poc suport econòmic familiar l'oportunitat d'estudiar una carrera en una universitat de tan alt prestigi com és la UPC”.

Per a Marc Gonzalez, que estudia el grau en Enginyeria Informàtica a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), la beca salari també li ha proporcionat una descàrrega econòmica. “Vinc de La Sénia, un poble de la comarca del Montsià. La beca ha servit per reduir la pressió econòmica en el nucli familiar que comporta viure fora de casa per estudiar. A més, també ho entenc com una mena de premi per l'esforç i sacrifici que hem fet per treure la millor nota possible durant el batxillerat". De fet, desconeixia l'existència d'aquesta beca mentre estudiava el batxillerat, del contrari, segons assegura, hagués estat un gran incentiu. "Crec que són importants no només pel suport econòmic que comporten, sinó també perquè poden incentivar els alumnes de batxillerat a treure la millor nota possible”.

Igualment, l’estudiant Inès Masllorens, del grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació de l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), viu lluny de la Universitat. També agraeix el suport de la beca-salari per ajudar a pagar les despeses que comporten la vida fora de casa. “En general, els estudiants tenim pocs ingressos i aquest tipus de beques són de gran ajut per a nosaltres”, afirma. Així mateix, reconeix que representa un plus per “motivar els estudiants a esforçar-se i seguir treballant i estudiant”.

Una altra avantatge que valoren els beneficiaris és el fet de poder centrar-se en els estudis sense haver de treballar, tal com explica Ankush Rana, estudiant del grau en Enginyeria Informàtica a la FIB: "Gràcies a la beca salari, puc estudiar sense haver de treballar i enfocar-me més en els estudis. En cas que no tingués aquest ajut econòmic, hauria de treballar i estudiar alhora, la qual cosa em faria molt difícil finalitzar la carrera o m'obligaria a deixar-la a mitges".

En aquesta primera convocatòria de les beques, que s’ha mantingut oberta fins al 13 de setembre passat, s’han presentat 153 sol·licituds. La resta d'estudiants que reben la beca salari estan cursant els graus en Enginyeria de Sistemes Aeroespacials; en Enginyeria de l’Energia, en Enginyeria de Sistemes Aeroespacials/Enginyeria de sistemes de Telecomunicació-Enginyeria Telemàtica; en Estudis d’Arquitectura, i en Enginyeries: Sistemes de Telecomunicació/Telemàtica.

Les beques salari són, juntament amb la convocatòria d’ajuts a la matrícula 2020-2021, dues de les mesures endegades per la UPC en el marc del Pla d’Equitat amb l’objectiu d’oferir suport a l’estudiantat per continuar cursant els estudis.

En la mateixa línia d’oferir suport a l’estudiantat, la Universitat també ha incrementat la dotació del Programa d’ajuts per a circumstàncies sobrevingudes fins a 50.000 euros.